نقد فیلم دوئل

فیلم دوئل اولین فیلم استیون اسپیلبرگ است. فیلمنامه آن توسط ریچارد ماتیسون با همین نام نوشته شده و اقتباسی بوده از داستان کوتاهی به قلم خودش.

فیلم دوئل اولین فیلم استیون اسپیلبرگ بوده است. فیلمنامه آن توسط ریچارد ماتیسون با همین نام نوشته شده و اقتباسی بوده از داستان کوتاهی به قلم خودش. تلویزیون در آن سال‌ها (اوایل دهه هفتاد) فیلم‌های تلویزیونی ارزانی می‌ساخت و با نام فیلم هفته از شبکه‌های مختلف پخش می‌کرد. وقتی خبر اینکه تهیه‌کننده‌ها به دنبال کارگردانی برای این پروژه می‌گردند به اسپیلبرگ -که آن موقع ۲۴ساله بود- رسید، او به سرعت خودش را به دفتر تهیه‌کننده‌ رساند. معروف است که ظاهرا اسپیلبرگ طرحی را که برای ساخت فیلم داشته در مسیر رفتن به دفتر آماده کرده و جالب آنکه بلافاصله هم پذیرفته شده است و این‌طور بود که یکی از غول‌های بزرگ کارگردانی هالیوود کارش را آغاز کرد؛ با یک فیلم تلویزیونی ۷۶دقیقه‌ای که با بودجه ۴۵۰هزار دلاری ساخته شد.

فیلم دوئل

فیلم دوئل البته در سال‌های بعد، بارها از طرف منتقدان ستایش شد و مت زولرسیتز که متخصص نقد آثار تلویزیونی است دوئل را بهترین فیلم تلویزیونی تاریخ تلویزیون آمریکا اعلام کرده است. فیلم دوئل در همان سال ۱۹۷۱هم با چنان استقبالی مواجه شد که تهیه‌کننده اسپیلبرگ جوان را مجبور کرد تا دو روز دیگر هم فیلمبرداری را ادامه دهد و فیلم را به ۹۰ دقیقه برساند تا بتوانند دوئل را در سینماها هم اکران کنند.


فیلم ترسناک هرچه عمیق تر حفر می کنی | وقتی مرز بین مرده‌ها و زنده‌ها از بین می‌رود


مهم‌ترین دلیلی که فیلم دوئل را تبدیل به سکوی پرش اسپیلبرگ کرد، استفاده او از زیرمتن برای تبدیل یک تریلر جاده‌ای به اثری عمیق‌تر از چیزی که در ابتدا می‌نمایاند بود. دنیس ویور که نقش دیوید مان (David Mann) را بازی می‌کند با آن وجوه استعاری فامیلی‌اش (Man به معنای انسان یا مرد در انگلیسی) توسط کامیونی با راننده ناشناس تحت‌تعقیب قرار می‌گیرد. علت این تعقیب در طی فیلم فاش نمی‌شود و هرگز شمایلی هم از راننده نمایان نمی‌گردد؛ جز دستی که دنده عوض می‌کند یا پایی که پدال گاز را می‌فشارد. مان که در ابتدای فیلم با همسرش درگیر بحثی خانوادگی شده، درون ورطه عجیبی گرفتار می‌شود که انگار از آن راه فراری ندارد. جدای از اینکه فیلم هنوز هم می‌تواند نفس‌تان را بند بیاورد، دوئل از یک طرف تبدیل به استعاره‌ای از درگیری انسان و ماشین می‌شود و از طرف دیگر انگار روایتگر دعوای فروشنده دوره‌گردی خالی از مردانگی متعارفِ سفیدپوستانِ فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌شود که حالا برای بازپس گرفتن آن باید با هیولایی آهنی بجنگد. خود اسپیلبرگ در توضیح این نکته گفته اینکه راننده هرگز دیده نمی‌شود بیش از آنکه آدم بد داستان را راننده کامیون جلوه دهد، خود کامیون را تبدیل به نیروی شر قصه کرده است.


نقد و بررسی فیلم لانه | داستان نجات یا شکست یک ازدواج


اسپیلبرگ با فیلم اولش، فیلم دوئل ثابت کرد که می‌تواند با کمترین بودجه و محدودترین امکانات فیلمی درخشان بسازد که پس از گذشت بیش از پنجاه سال هنوز هم تاثیرگذار و هیجان‌انگیز است. همین امر در واقع دلیلی شد تا استودیوها برای آثار پرهزینه‌تر به او اعتماد کنند و او کم کم خودش را به عنوان یکی از مهم‌ترین کارگردان‌های سینمای معاصر آمریکا معرفی کند.

فیلم دوئل را با دوبله‌ای حرفه‌ای و کیفیت HD در فیلیمو ببینید و از تماشای آن لذت ببرید.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil