نقد و بررسی فیلم کمدی و کودکانه پیشی میشی | گربه‌های لاکچری!

فیلم پیشی میشی یک کمدی سرگرم کننده مناسب برای گروه کودک و نوجوان است؛ این اثر به کارگردانی حسین قناعت و تداعی کننده فیلم‌های کودک و نوجوان دهه هفتاد است.

وقتی عنوان فیلمی پیشی میشی باشد، دقیقاً چه انتظاری از آن در ذهن شما به‌عنوان مخاطب شکل می‌گیرد؟ سازندگان فیلم با همین ترفند از همان اول تماشاگر را خلع سلاح و تکلیف‌ خودشان را مشخص کرده‌اند: این‌یک کمدی ساده و کودکانه است که برای یک ساعت و نیم می‌خواهد مخاطبان کم‌سن‌وسال و خانواده‌های همراه آن‌ها را سرگرم کند. حسین قناعت با همین رویکرد و درک درست از انتظار و توقع مخاطب، طی چند سال گذشته تبدیل‌شده به یکی از فیلم‌سازان پرکار و موفق و تقریباً نام خود را به‌عنوان سازنده کمدی‌های کودکانه جا انداخته است.
برای معرفی و بررسی این فیلم مفرح و کودکانه با فیلیمو شات همراه باشید.


نقد فیلم یدو در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر | قد کشیدن در میدان جنگ


قصه درباره آشنایی دو خانواده از دوطبقه مختلف است. یک گربه عامل پیوند میان غریبه‌ها می‌شود و بعد در اثر این آشنایی کلی ماجرای غیرمنتظره اتفاق می‌افتد و… .

قبل از پرداختن به فیلم باید درباره ترکیب کمدی کودکانه که در سال‌های اخیر رایج شده بحث کنیم. جریان سینمای کودک به دهه شصت و کانون پرورش فکری برمی‌گردد. با پوست‌اندازی سینمای ایران بعد از انقلاب، به دلیل محدودیت‌ها و ممیزی‌های سخت‌گیرانه بسیاری از سینماگران به سراغ کودکان یا به‌عبارت‌دیگر دنیاهای کودکانه رفتند. سروکله زدن باشخصیت‌های کودک زاویه دید تازه‌ای را در اختیار فیلم‌ساز قرار می‌داد تا با پذیرش قراردادهای ذهنی کودکانه، بسیاری از مناسبات بزرگ سالانه را دور بزند.
تا نیمه دهه هفتاد سینمای کودک باقدرت پیش می‌رفت. سینما از معدود تفریحات و سرگرمی‌های عمومی و فراگیر در جامعه بود و کودک و نوجوان حاصل افزایش جمعیت ناگهانی کشور در دهه شصت، نیازمند خوراک فرهنگی بودند. جریان قالب سینمای کودک به شکل‌های مختلفی نمود پیدا کرد. از یک‌سو سینماگرانی مانند عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و مجید مجیدی را داشتیم که با دست گذاشتن روی شخصیت‌های کودکان، مسائل کاملاً جدی و مهم را در راستای جهان‌بینی خود مطرح می‌کردند و الزاماً نمی‌شد آثار آن‌ها را برای کودکان مناسب یا سرگرم‌کننده دانست.

فیلم ۲۴ فریم کیارستمی: جهان پدیدار شد
«سه‌گانه زلزله»: ماجراجویی در عواطف انسانی پیرامون یک اتفاق ناگوار
مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «خورشید»: مسئله «کودکان کار» مسئله‌ای ملی است


از سوی دیگر فیلم‌هایی که برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته می‌شدند، یا مبتنی بر عناصر فانتزی و شخصیت‌های عروسکی بودند، مانند فیلم‌های پرفروشی چون گلنار، گربه آوازه‌خوان، الو الو‌ من جوجوام و کلاه قرمزی و پسرخاله، یا شخصیت‌های کودک و نوجوان را به ماجراجویی وا‌می‌داشتند، مانند شاخ گاو، خواهران غریب و تعطیلات تابستانی.


مؤلفه‌های سینمای کمدی ایران – بخش دوم
نقد و بررسی فیلم «خواهران غریب»
نگاهی به فیلم های کارنامه کیومرث پوراحمد | حفظ ریتم زندگی



با تغییر شرایط کشور از جریان سینمای کودک تنها اسمش باقی ماند و جشنواره فیلم کودک اصفهان که گاه به‌صرف برقرار ماندن آن شاهد تولید فیلم‌های کودک هستیم. آنچه که امروز به‌عنوان کمدی کودکانه شناخته می‌شود، ربط چندانی به سینمای کودک در دهه شصت و هفتاد ندارد و تنها یکی از عوامل پیشبرد قصه شخصیت‌های کودک هستند. ازقضا این جریان را بیشتر می‌توان وامدار سینمای کمدی عامه‌پسند در دهه هشتاد دانست، همان فیلم‌هایی که با اتکا به کمدین‌های تلویزیونی محبوب، قصه‌های سرراست و فضای شوخ‌وشنگ به فروشی قابل‌توجه دست پیدا می‌کردند اما به‌مرور زمان آن جنس سینما نیز از رونق افتاد.
فیلم پیشی میشی مانند لازانیا، تپلی و من، قهرمانان کوچک و دیگر فیلم‌های حسین قناعت، شخصیت‌های کودک را در دل موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که یادآور کمدی‌های دهه هشتادی است و ازقضا مانند همان فیلم‌ها از بازیگران سریال‌های کمدی تلویزیونی بهره می‌برد و حتی تصویر و پرسونای آشنای این بازیگرها در آثار قبلی و فضای مجازی (بهاره رهنما و رضا شفیعی جم) را دست می‌اندازد. ازنظر کیفیت ساخت و میزان مفرح بودن پیشی میشی هم کم‌وبیش به فیلم‌های قبلی سازنده‌اش نزدیک است و فقط باید نکته را ذکر کرد که موضوع و فضای به‌روزتری دارد.
با این تفاسیر اگر به دنبال یک فیلم کمدی برای سرگرم کردن بچه‌ها هستید و احیاناً خودتان هم از شوخی‌های ساده بدتان نمی‌آید، فیلم پیشی میشی می‌تواند یک گزینه پیشنهادی مناسب برای شما باشد.

با آغاز اکران آنلاین فیلم پیشی میشی، این فیلم ساخته حسین قناعت و با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون بهاره رهنما، رضا شفیعی جم، نفیسه روشن، ارژنگ امیرفضلی، ساعد هدایتی، یوسف صیادی، عباس محبوب و… بر روی فیلیمو قابل‌تماشاست.


 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil