گزارش روز دوم جشنواره در پادکست فیلیمو شات

برای شنیدن گزارش اختصاصی روز دوم جشنواره با فیلیمو شات همراه باشید.

دومین روز از جشنواره فجر هنوز به پایان نرسیده و تنور مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور تازه دارد گرم می‌شود. در جشنواره امسال، در مقایسه با سال‌های گذشته با حواشی رسانه‌ای کمتری مواجه بوده‌ایم و با توجه به الگوی جدید اتخاذشده برای مدیریت پردیس سینمایی ملت، خبری از جنجال‌های مطبوعاتی نیست. با وجود این، طبعا به‌راحتی نمی‌توان از کنار جشنواره گذشت.
امسال در فیلیمو شات تصمیم گرفته‌ایم تا بیشتر همراه علاقه‌مندان سینما باشیم، به همین دلیل با ارائه یک پادکست اختصاصی به گزارش روز دوم جشنواره می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


چه خواهیم شنید؟

در گزارش اختصاصی روز دوم جشنواره فجر، محور اصلی بحث «شنای پروانه» ساخته محمد کارت است که با اقبال عمومی منتقدان و تماشاگران مواجه شد. فیلمی که از آن به‌عنوان ادامه‌دهنده موج فیلم‌های خشن پایین‌شهری بعد از ساخته‌های موفق فیلمسازان جوان دیگری چون سعید روستایی، هومن سیدی و محمدحسین مهدویان (لاتاری) یاد می‌شود.
در بخش ابتدایی پادکست، علی ملاصالحی از فرشاد رضایی (نویسنده و مترجم سینمایی) درباره سابقه محمد کارت می‌پرسد و در ادامه، سید آریا قریشی هم برای پرداختن به ابعاد گوناگون و جنبه‌های فراوان این موج سینمایی، به آن‌ها می‌پیوندد.
نکته قابل‌توجه درباره‌ جریان تازه‌ای که در سینمای ایران به راه افتاده است و در خیابان‌های پایین شهر و فرهنگ زیرزمینی خلافکارها، به دنبال قصه‌ها و روایت‌هایی تازه می‌گردد، شباهت تماتیک و خاستگاهی به موجی دارد که حدود نیم قرن پیش توسط مسعود کیمیایی با تجربه جسورانه و خشن «قیصر» به سینمای ایران آورده شد؛ موجی که در ادامه، فیلمسازان دیگری چون امیر نادری و فریدون گله هم به آن پیوستند.
در بخش دوم این پادکست، منتقدان حاضر درباره‌ همین رویکرد و سیر مشابهی می‌گویند که سینمای مستقل و جریان اصلی آمریکا در دهه‌ هفتاد میلادی پشت سر گذاشته است.
اگر می‌خواهید درباره ارتباط تماتیک و شباهت‌ها و تفاوت‌های آثاری چون «ابد و یک روز»، «لاتاری»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «متری شیش و نیم» و «شنای پروان» بیشتر بدانید، با اپیزود دوم ما همراه باشید.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil