درباره سریال جنایی هندی و متفاوت «آشور»؛ جنایتی از هند

اگر تصورتان از بالیوود هنوز فیلم‌های موزیکال با صحنه‌های شلوغ رقص است که ربط چندانی به منطق روایی قصه ندارند، عاشقانه‌هایی که در آن همه خواهر یا برادر گمشده خود را پیدا می‌کنند یا بدتر از آن اکشن‌های تخیلی که رسما علم فیزیک را به چالش می‌کشند، بهتر است در این تصور تجدید نظر کنید؛ چرا که بالیوود پیشرفت و جهش چشمگیری را در سال‌های گذشته تجربه کرده و جدای از جریان اصلی سینمای هند که علاوه برقراری ارتباط با مخاطب عام به دنبال طرح مسائل و بحث‌های مهم رفته، سینمای آلترناتیو و مستقل هند نیز پر از استعداد و ایده‌های تازه است.
جلوه‌ دیگری از این پیشرفت را می‌شود در پلتفرم‌های آنلاین مشاهده کرد که به‌واسطه جمعیت میلیاردی هند و البته مخاطبان گسترده محصولات هندی، بخش اعظمی از تولیدات بومی نت‌فلیکس و آمازون برای بازار هند و طی همکاری با چهره‌های سرشناس و استعدادهای جدید بالیوودی تعریف می‌شود.
یک نمونه از نسل جدید محصولات هندی که به دلیل کیفیت بالای تولید شایسته توجه است، سریال جنایی «آشور» (با عنوان انگلیسی و کامل Asur: Welcome to Your Darkside) است که امسال بر روی پلتفرم هندی Voot عرضه شده و واکنش‌های عموما مثبتی را به همراه داشته.
در ادامه با فیلیمو شات همراه باشید برای معرفی و بررسی بیشتر سریال جنایی «آشور»، این محصول پرسروصدا و جدید هندی.

نقد فیلم «مرید»، یکی از ساخته‌‌های مستقل سینمای هند؛ موسیقی سنتی هند این‌‌بار شادی را طنین‌انداز نمی‌کند


داستان «آشور»، که ترجمه آن می‌تواند شیطان یا اهریمن باشد و اتفاقا این یک تم داستانی پررنگ در سریال نیز محسوب می‌شود، درباره دو مامور قانون است که پرونده قتل‌های سریالی در شهر بنارس را دنبال می‌کنند که به دلیل حضور پررنگ مذاهب و غرفه‌های مختلف شهرت دارد. این دو مامور، با خاستگاه، جهان‌بینی، سن و البته تخصص‌های مختلف، پی می‌برند که در پس این جنایت‌ها انگیزه‌هایی غیرمادی وجود دارد و سوی دیگر گویی قاتل که منتظر آن‌ها بوده، آن‌ها را در بازی مرگبار خودش شریک می‌کند. به موازات پیشروی در قصه، زندگی و روان مامورها بیشتر از قبل تحت تاثیر این پرونده قرار می‌گیرد و جدای از این خط داستانی مرموز دیگری هم داریم که بخشی از رمز و رازهای قصه از طریق آن کشف می‌شود.

همان‌طور که از خلاصه داستان برمی‌آید، سریال «آشور» سعی کرده که تمام فرمول‌های ژانر و داستان‌های این‌چنینی در تقابل کارآگاه و قاتل سریالی را با دقت پیاده کند و در این راه هم از فیلمنامه‌ای حساب‌شده سود می‌برد و هم اجرایی تروتمیز که به طرز هوشمندانه‌ای به دنبال تقلید از نمونه‌های هالیوودی نیست و تا حد ممکن سعی می‌کند که از اتمسفر و فضای کمتر دیده‌‌شده‌ بنارس و زیبایی‌شناسی برگرفته از آن جغرافیا برای ایجاد خوف و هراس استفاده کند. اتفاقا مانند نمونه‌های موفق و به یاد ماندنی ژانر، همین پیوند زدن قصه با جنبه‌های معمایی برآمده از فرقه‌ها و جنبه‌های به ظاهر ماورایی، به سریال فضایی ویژه بخشیده و باعث شده که در عین تاثیرپذیری از آثار بزرگ و محبوبی مانند «هفت» و فصل اول سریال «کارآگاه حقیقی» در حد یک تقلید صرف باقی نماند.

چیزی که شاید تا حدودی به سریال آسیب زده باشد، تاکید و پایبندی زیاد به فرمول‌ها و الگوهای معمول ژانر است که در خیلی از لحظات برای مخاطب حرفه‌ای و پیگیر می‌تواند قابل پیش‌بینی باشد، به ویژه در گره‌گشایی‌ها و پایان‌بندی که نمی‌‌شود از آن به عنوان نقطه قوت سریال «آشور» یاد کرد.
با این وجود، تماشای «آشور» می‌تواند تجربه‌ای جالب باشد؛ برای مخاطبان معمول بالیوود و نسل جدید سریال‌های هندی گزینه‌ای غافلگیرکننده است و برای کسانی که شناخت چندانی از نسل جدید سینمای هند ندارند، این سریال که عوامل چندان سرشناسی هم در تولیدش نقش نداشته‌اند، می‌تواند به نقطه‌ خوبی برای شروع و مطالعه بیشتر تبدیل شود.

سریال جنایی و معمایی «آشور»، محصول ۲۰۲۰ هندوستان، ساخته اونی سن و با نقش‌آفرینی آرشاد وارسی، بارون سوبتی، آنوپریا گوئرکا، ریدهی دوگرا، شریب هشمی و…، شامل هشت اپیزود، هم‌اکنون بر روی فیلیمو برای تماشا موجود است.


شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.