گنجینه‌ای که نباید از دست داد

بهترین فیلم های نتفلیکس در ۵ سال اخیر

نتفلیکس در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده است تا آثار اصیل بیشتری تولید کند. با افزایش ساخت فیلم‌ها، جای تعجب نیست که بسیاری از آنها با نقدهایی منفی روبرو شوند. از بسیاری جهات، نت‌فلیکس حالا به منبعی غنی از فیلم‌های تلویزیونی تبدیل شده است. جایی که فیلم‌های ناموفق شانس تازه‌ای برای دیده شدن پیدا می‌کنند. نت‌فلیکس به بستری تبدیل شده است که نقدها در آن اهمیت کمتری دارند و آماری برای گیشه وجود ندارد. اما حالا حتی در میان این فیلم‌های ضعیف نیز موج خروشانی شکل گرفته است و ما شاهد فیلم‌هایی فوق‌العاده از فیلم‌سازان بزرگ هستیم. ۱۰ فیلم برتر نتفلیکس شاهدی بر گفته ماست که بسیاری از آن‌ها را می‌توانید در فیلیمو ببینید. با ۱۰ فیلم برتر نتفلیکس در پنج سال گذشته با فیلیمو شات همراه باشید.

کارگردان‌های بزرگی همچون مارتین اسکورسیزی، آلفونسو کوارون، استیون سودربرگ و برادران کوئن همگی برای این غول صنعت استریمینگ، فیلم ساخته‌اند. نتفلیکس از استعداد آنها حمایت کرد و حالا فصل برداشت جوایز فرا رسیده است. تنها همین امسال سه فیلم از پنج نامزد بهترین فیلم درام گلدن گلوب را آثار نت‌فلیکس تشکیل داده بودند. فیلم‌سازان زیادی برای خلق پروژه‌های شخصی خود به شرکت‌های استریمینگ روی آورده‌اند و با توجه به این موضوع انتظار می‌رود سلطه نت‌فلیکس همزمان با تداوم فصل جوایز ارتقا یابد.

اگرچه در دهه ۲۰۱۰، دیزنی گیشه‌های سینما را درنوردید، اما این نتفلیکس بود که بازی را به نفع خود تغییر داد. خوب یا بد، آنها نشان دادند که آینده فیلم‌سازی تنها به پرده‌های بزرگ سالن‌های سینما محدود نخواهد بود. شما می‌توانید در مورد سیاست‌های پشت پرده این موضوع ساعت‌ها بحث و جدل کنید، اما وقتی فیلم‌هایی بسیار مهم از این سرویس استریم پخش شوند دیگر نمی‌توان در برابر نخریدن حق اشتراک آنها تاب آورد.

لازاروی خوشحال | Happy as Lazzaro | ۲۰۱۸

علاوه بر تولید آثار اصیل انحصاری، نتفلیکس حق پخش فیلم‌ها را نیز خریداری می‌کند. این یعنی فیلم‌هایی که در فستیوال‌ها اکران می‌شوند توسط نتفلیکس خریداری شده و به دست شما می‌رسند. سرویس‌های استریمینگ حالا به عنصری برجسته در فستیوال‌های فیلم تبدیل شده‌اند. آنها دسترسی به فیلم‌های سینمایی بین‌المللی را برای دوستداران سینما که خارج از شهرهایی مانند نیویورک و لس آنجلس زندگی می‌کنند، فراهم کرده‌اند.

«لازاروی خوشحال» یکی از فیلم‌هایی است که توسط نتفلیکس خریداری شده است. پس از آن که این فیلم جایزه بهترین فیلم‌نامه فستیوال فیلم کن در سال ۲۰۱۸ را دریافت کرد، نتفلیکس حق پخش این درام ایتالیایی عجیب و غریب را خریداری کرد. داستان فیلم، در یک جامعه روستایی جدا شده از باقی بخش‌های دنیا در شمال ایتالیا روایت می‌شود. عموم مردم روستا به‌صورت اشتراکی روی مزارع کار می‌کنند. در میان جمعیت فقیر روستا، لازارو پسری جوان با قلبی از طلا زندگی می‌کند.

قصه‌ فیلم اگرچه کوتاه است اما حول شخصیت اصلی جذاب فیلم پیچ و تاب می‌خورد. در میانه داستان، اتفاقی غیرقابل توضیح رخ می‌دهد که ما را با یک تجربه بسیار متفاوت آشنا می‌کند. «لازاروی خوشحال» سرشار از المان‌های جادویی کوچک است. مسائل ماوراءالطبیعه هیچ‌گاه نسبت به دنیای فقیر آنها برجستگی پیدا نمی‌کنند اما حس جذابیت و منحصربه‌فرد بودن را به داستان می‌بخشند.

اگرچه فیلم تفسیرهای اجتماعی تلخ و دیدگاه‌های حزن‌انگیز را به مخاطب القا می‌کند، اما به لطف کاراکتر اصلی ماجرا، «لازاروی خوشحال» خود را به‌عنوان یک افسانه جذاب امروزی مطرح می‌کند. روند حوادث فیلم کند است و باید با صبر و ذهن باز به تماشای فیلم بنشینید اما با گذر زمان تجربه‌ای دلربا و منحصربه‌فرد خواهید داشت.

آتلانتیک | Atlantics | ۲۰۱۹

«آتلانتیک» در سال ۲۰۱۹ توانست برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم کن شود. فیلم داستانی غم‌انگیز دارد اما عاشقانه‌ای زیبا را روایت می‌کند. اتفاقات «آتلانتیک» در شهر داکار، پایتخت سنگال رخ می‌دهند و فیلم چه به لحاظ بصری و چه به لحاظ معنایی زیر سایه‌ی یک برج بزرگ و مدرن مدفون شده است. هنگامی که عقب‌افتادگی حقوق کارگران ساختمانی برج ادامه می‌یابد، گروهی از مردان جوان تصمیم می‌گیرند از طریق یک کشتی غیرقانونی به اسپانیا مهاجرت کنند. در میان این افراد، مردی به نام سلیمان مجبور می‌شود عشق عمیق خود نسبت به آدا را رها کند.

هنگامی که تراژدی ماجرا رخ می‌دهد، فیلم به سوگ می‌نشیند، اما یک زندگی جدید در میان رشد معنوی درخشان شکل می‌گیرد. در این پیچ‌وتاب است که فیلم سطح خود را از نظر ایده‌پردازی و اجرا ارتقا می‌دهد. داستان درام عاشقانه فیلم درنهایت به مشکلات دنیای واقعی می‌پردازد و در این راه از واقعیت‌های تلخ غافل نمی‌شود. «آتلانتیک» حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما این کار را به روشی انجام می‌دهد که مخاطب اجباری برای گوش دادن به آنها حس نمی‌کند.

جهانی که در این فیلم شاهد آن هستیم به‌شدت سرزنده و صمیمی است. هر چیزی که در قاب تلویزیون می‌بینیم معنای عمیقی دارد. نمونه‌ بارز این موضوع، نماهای طولانی از اقیانوس هستند که مضمون زیبایی و ترس را القاء می‌کنند. «آتلانتیک» بی‌شک شما را شگفت‌زده خواهد کرد. داستان عاشقانه اصیل و پر جنب‌وجوش فیلم شما را تا آخرین لحظه مجذوب «آتلانتیک» نگه خواهد داشت.

تصنیف باستر اسکراگز | The Ballad of Buster Scruggs | ۲۰۱۸

جوئل و ایتن کوئن را به لیست فیلم‌سازان مشهوری که با نتفلیکس همکاری کرده‌اند اضافه کنید. این دو برادر برنده اسکار، مدت زیادی است که درگیر ساخت فیلم‌های وسترن هستند. «شهامت واقعی» یک بازسازی فوق‌العاده از فیلم‌های وسترن کلاسیک بود و «جایی برای پیرمردها نیست» دیدگاهی امروزی به دنیای وسترن داشت. اکثر آثار قبلی آن‌ها، محیط‌ها، کاراکترها و مضامین مشترک را در ژانر وسترن به تصویر می‌کشد. به نظر می‌رسد کویر منظره‌ای عالی برای میزبانی از کاراکترها و داستان‌پردازی‌های عجیب آن‌ها باشد.

«تصنیف به استر اسکراگز» علی‌رغم داشتن دی‌ان‌ای مشترک با دیگر فیلم‌های برادران کوئن، شباهتی به آنها ندارد. دلیل این تفاوت، ساختار آنتولوژی آن است که فیلم را به شش داستان کوتاه تقسیم کرده است. هرکدام از این داستان‌ها حس و لحنی متفاوت از یکدیگر دارند اما درواقع همگی آنها بخشی از یک دنیای وسترن بزرگ‌تر هستند که برادران کوئن آن را تصور کرده‌اند.

برخی از این داستان‌ها به یادماندنی‌تر و بدون تردید سینمایی‌تر از دیگر داستان‌ها هستند. اما اگر به‌طور کلی نگاه کنیم، هر یک از آن‌ها چیزی منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهند؛ کاری که تنها از عهده این دو برادر برمی‌آمد. چه در داستان عاشقانه غم‌انگیزی که در اپیزود پنجم فیلم با عنوان «دختری که شوکه شد» روایت شد، چه در اپیزود دوم با عنوان «حوالی آلگودونز» که شاهد خنده‌ها و لطیفه‌ها هستیم. بازیگران گلچین شده، کاراکترها و داستان‌ها باعث شده‌اند مخاطب تجربه‌ای متنوع، هوشمندانه و سرگرم‌کننده داشته باشد و مطمئن باشد یکی از ۱۰ فیلم برتر نتفلیکس را تماشا می‌کند.

سوی دیگر باد | The Other Side of the Wind | ۲۰۱۸

اورسن ولز، کارگردان و بازیگر مشهور سینما، در سال ۱۹۸۵ درگذشت؛ بنابراین کاملاً عجیب است که یک فیلم جدید به کارگردانی این اسطوره هالیوود در سال ۲۰۱۸ اکران شود. آخرین فیلم این کارگردان فقید در اوایل دهه ۱۹۷۰ به مدت شش سال فیلم‌برداری شد، اما قبل از آن که این اثر تکمیل شود اورسن ولز درگذشت. طی چند دهه بعد تلاش‌هایی برای تکمیل و انتشار پروژه صورت گرفت اما همگی آنها تا قبل از سال ۲۰۱۸ سرانجامی نداشتند. «سوی دیگر باد»، پس از ویرایش ۱۰۰ ساعت فیلم ضبط‌ شده، حالا به فیلمی دو ساعته تبدیل شده است که داستان آخرین روز زندگی یک کارگردان را روایت می‌کند. اگرچه ولز ادعا کرد بود که این فیلم یک اتوبیوگرافی نیست، اما کارگردان خیالی داستان با بازی جان هیوستون شباهت‌های زیادی به ولز دارد.

فیلم همانند یک رویای گیج‌کننده در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. ماجرا در مورد یک مهمانی در هالیوود است و کارگردان خیالی داستان در حال ساخت یک فیلم است. دنبال کردن صحنه‌های مهمانی کمی دشوار است زیرا فیلم با سرعتی بالا به‌طور پیوسته کات می‌خورد. تغییر در کیفیت دوربین، رنگ و نورپردازی ممکن است گیج‌کننده و حتی خسته‌کننده باشند. سبک آشفته‌ این فیلم نمایشی از جنون و پرستش هنر و هنرمندان است. در همین حال، فیلمی که در داستان «سوی دیگر باد» در حال ساخته شدن است، روی هم رفته عجیب و غریب به نظر می‌رسد. درک صحنه‌های کاملاً صریح و انتزاعی اگرچه دشوار نیست اما شاهد غوطه‌وری آنها در سبک منحصربه‌فرد فیلم هستیم.

تماشای فیلم قطعاً چالش‌برانگیز است و شاید در بعضی نقاط احساس خستگی کنید. اما با توجه به این که «سوی دیگر باد» از تدوین بیش از ۱۰۰ ساعت فیلم ضبط شده طی ۴۰ سال ساخته شده است، می‌توان گفت که این فیلم یک دستاورد بزرگ است. «سوی دیگر باد» فیلمی لذت‌بخش است که ما را با اورسن ولز، هم به عنوان یک کارگردان و هم به عنوان یک انسان آشنا می‌کند. این فیلم فصلی درخشان و غیرمنتظره در کارنامه یک فیلم‌ساز بزرگ است که در تاریخ جاویدان خواهد بود.

شازده کوچولو | The Little Prince | ۲۰۱۵

در سال‌های اخیر انیمیشن‌های فوق‌العاده‌‌ای خارج از شرکت پیکسار ساخته شده‌اند، اما هنگامی که بحث بر سر کیفیت انیمیشن باشد، نام این استودیو همیشه درخشان است. بنابراین این یک تعریف و تمجید به حساب می‌آید که بگوییم با دیدن «شازده کوچولو» به اشتباه تصور خواهید کرد که این پویانمایی محصول پیکسار است. اگر بخواهیم توضیحی مختصر در مورد فیلم بدهیم، باید بگوییم که این انیمیشن هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان ساخته شده است، ایده‌ای مبتکرانه و خنده‌دار دارد، بسیار خوش‌ساخت است و پیامی معنادار را انتقال می‌دهد.

«شازده کوچولو» بر اساس کتاب محبوب کودکان در سال ۱۹۴۳ به نویسندگی آنتوان دو سنت اگزوپری ساخته شده است و داستان زندگی یک دختر کوچک در مدرسه‌ای معتبر را روایت می‌کند. هنگامی که تابستان فرا می‌رسد، یکی از همسایه‌های عجیب و غریب او که سن بیشتری دارد، داستان شازده کوچولو را برای دخترک تعریف می‌کند. او از شخصیت‌های جادویی که در دنیایی عجیب زندگی می‌کنند و همچنین اهمیت کودکی برای دختر صحبت می‌کند. صداپیشگی کاراکترها توسط تیمی از بازیگران معروف انجام شده است. جف بریجز، ریچل مک‌آدامز، جیمز فرانکو و بنیسیو دل تورو تنها بخشی از این صداپیشگان مشهور هستند.

همانند کتاب اصلی، داستان این پویانمایی نیز سرشار از تخیل است و با حسی واقعی از جادوی کودکی روایت می‌شود. بخش‌هایی از این انیمیشن با تکنیک استاپ‌موشن ساخته شده است که داستان جدید را از داستان اصلی شازده کوچولو تمیز می‌دهد. تمامی سکانس‌ها با خلاقیت و جذابیت بی‌پایان ساخته شده‌اند. اما چیزی که باعث اعتبار این انیمیشن می‌شود قصه‌ی زیبا و پیام آن در مورد اهمیت کودکی است.

اوکجا | Okja | ۲۰۱۷

فیلم «اوکجا» داستان یک خوک عجیب و بزرگ را به شکلی بسیار سرگرم‌کننده روایت می‌کند. بونگ جون-هو، کارگردان آثاری همچون «خاطرات قتل»، «میزبان» و «انگل» در این فیلم قصد دارد پیامی مهم در مورد محیط زیست، شرکت‌ها و مصرف گوشت انتقال دهد. علی‌رغم در اختیار داشتن بازیگران درجه یک، «اوکجا» در گیشه فروشی چالش‌برانگیز داشت. نت‌فلیکس جایی بود که این فیلم به آن تعلق داشت؛ بهشتی از خلاقیت که از فشار‌های گیشه در امان است.

«اوکجا» نام یک ابرخوک ساخته شده توسط یک شرکت بزرگ است که توسط دختری شیرین به نام میجا در کوهستان‌های کره نگهداری می‌شود. زمانی که اوکجا به رشد کامل خود می‌رسد، شرکت قصد دارد او را باز پس بگیرد. میجا، در کنار یک گروه فعال غیرنظامی سعی می‌کنند اوکجا را از تبدیل شدن به گوشت‌های بسته‌بندی داخل قفسه‌های فروشگاه‌ها نجات دهد.

بونگ جون-هو استاد متعادل‌ساختن ژانر‌هاست. در سال ۲۰۱۹، فیلم «انگل» با عنوان اصلی «Parasite» ژانر‌های درام، کمدی، اکشن و ترسناک را در اثری غیرقابل‌پیش‌بینی ترکیب کرده بود. «اوکجا» اگرچه ژانر‌های کمتری را پوشش می‌دهد، اما تنوع لحن روایت داستان آن مشابه با آثار قبلی این کارگردان کره‌ای است. در صحنه‌هایی بسیار چالش‌برانگیز و تاریک، شاهد شکنجه حیوانات در یک کشتارگاه هستیم. سپس در صحنه‌های بعدی، کاراکترهای خنده‌دار مدیرعامل شرکت (با بازی تیلدا سوینتن) و جانورشناس مضحک (با نقش‌آفرینی جیک جیلنهال) را نظاره می‌کنیم.

به جرئت می‌توان گفت که این فیلم شایسته قرارگیری در فهرست ۱۰ فیلم برتر نتفلیکس است. «اوکجا» را می‌توان در چند چیز خلاصه کرد: خنده‌های بلند، صحنه‌های اکشن مهیج و پیام‌های تفکربرانگیز. این‌ها تمام چیز‌هایی هستند که بدون قربانی کردن حس تعادل یا ارزش سرگرمی فیلم به‌دست آمده‌اند. از آغاز تا پایان، «اوکجا» خود را به عنوان یک فیلم منحصر به فرد و طوفانی اثبات می‌کند.

گل‌گرفته | Mudbound | ۲۰۱۷

نت‌فلیکس پر از فیلم‌های سرگرم‌کننده است. اما زمانی که خبر تایید ساخت فیلم «گل‌گرفته» توسط نت‌فلیکس را شنیدیم برای ما اثبات شد که این سرویس استریمینگ تنها قصد ندارد به ساخت فیلم‌های بی‌پایان آدام سندلر بپردازد. «گل گرفته» داستان دو خانواده کشاورز در میسی‌سی‌پی پس از جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند. فیلم نگاهی به دوره‌ای تاریک و دلهره‌آور در تاریخ آمریکا انداخته است.

گروه بازیگران فیلم «گل‌گرفته» بسیار چشم‌گیر ظاهر شده‌اند و اجرایی جسورانه ارائه داده‌اند. لحظه‌هایی در فیلم امید را در دل بیننده زنده می‌کنند، به خصوص زمانی که شاهد رابطه بین جیمی و رونسل، دو سرباز که از جنگ بازگشته‌اند، هستیم. اما در نهایت، این نژادپرستی افراطی است که داستان را به یک تراژدی وحشیانه تبدیل می‌کند. تماشای صحنه‌هایی که شکنجه توسط سازمان کوکلوس‌کلان یا به اختصار KKK را نشان می‌دهند، بسیار دشوار است. فیلم مخاطب را به تعمق وا می‌دارد. «گل‌گرفته» به خوبی توانسته برای جامعه، زمین و آب‌وهوا شخصیتی ظالم متصور شود. حتی گل و لای نیز همانند شخصیتی سرسخت و ستمگر رفتار می‌کند و این باعث می‌شود تماشاگر نتواند نگاهی سطحی به آن داشته باشد.

مباحثی که در فیلم «مادباوند» مطرح می‌شوند، از جمله نژادپرستی اجتماعی و آسیب‌های مبارزاتی، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. جهان فیلم به شکلی ماهرانه تحقق یافته است و دی ریس، کارگردان فیلم، به خوبی توانسته از بازیگران برای باورپذیر کردن کاراکترها بازی بگیرد. داستان در گذشته رخ می‌دهد اما مخاطب فاصله‌ای میان جهان امروز و جهان فیلم حس نمی‌کند. اگرچه تماشای «گل‌گرفته» برای همه آسان نیست، اما این فیلم به دلیل داستان چالش‌برانگیز و بازی‌های فراموش‌نشدنی قطعاً ارزش تماشا دارد.

داستان ازدواج | Marriage Story | ۲۰۱۹

فهرست ۱۰ فیلم برتر نتفلیکس بی‌شک بدون اشاره به فیلم «داستان ازدواج» کامل نخواهد بود. نوآ بامباک در دهه اخیر فیلم‌های چشمگیری را به کارنامه خود افزوده است. در دهه ۲۰۱۰ او در مجموع هفت فیلم کارگردانی کرده است که در میان آنها آثاری همچون «فرانسیس‌ها» و «داستان‌های مایروویتز» (دیگر محصول نت‌فلیکس) بسیار موفق بوده‌اند. این فیلم‌ساز پیش از این برای فیلم «ماهی مرکب و نهنگ» نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود و حالا با ساخت فیلم «داستان ازدواج» (که در شش بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده است) به بهترین شکل ممکن این دهه را به پایان رساند.

«داستان ازدواج» که الهام گرفته از تجربیات شخصی خود بامباک است، قصه‌ی یک ازدواج در حال فروپاشی را روایت می‌کند. علیرغم موضوع غم‌انگیز و سنگین، این فیلم گرما و طنز را در لحظات کوتاه به تصویر می‌کشد. سکانس‌هایی از فیلم بسیار برجسته هستند، برای مثال زمانی که چارلی (با بازی آدام درایور) به همسرش نیکول (با نقش‌آفرینی اسکارلت جوهانسون) کمک می‌کند تا دروازه خانه را ببندد.

اگرچه فیلم در مورد طلاق یک زوج است، اما با درامی بسیار صمیمی و بی‌ریا روبرو هستیم. بازی بازیگران بسیار احساسی است و شاید بتوان گفت که آدام درایور و اسکارلت جوهانسون در این فیلم بهترین بازی خود را ارائه داده‌اند. آنها می‌خندند، گریه می‌کنند، فریاد می‌زنند، دعوا می‌کنند و ما تمامی لحظات فیلم را باور می‌کنیم. بحثی که میان این دو کاراکتر رخ می‌دهد بسیار تأثیرگذار است و احتمالاً جوایز زیادی را برای آنها به دنبال خواهد داشت. هر دو بازیگر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول اسکار هستند و باید دید که آیا می‌توانند این جایزه را به خانه ببرند یا خیر. لورا درن و ری لیوتا نقش وکلای این دو کاراکتر را بازی کرده‌اند و این دو نیز بازی بی‌نظیری از خود ارائه داده‌اند. لورا درن برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در مراسم اسکار ۲۰۲۰ شده است.

«داستان ازدواج» حسی صادقانه و متعادل ارائه می‌دهد. مخاطب به سادگی در هر نزاعی می‌تواند طرفدار چارلی یا نیکول باشد. کاراکتر این دو به شکلی ماهرانه شخصیت‌پردازی شده‌اند و هر یک نقاط قوت و ضعف خود را دارند. از هر دیدگاهی که نگاه کنیم، استدلال‌های آنها معقول و قابل درک هستند. ساخت فیلمی در مورد طلاق که تنها از یک جنبه به داستان نگاه کند، همانند فیلم «کریمر علیه کریمر» بسیار آسان است. اما وقتی بخواهیم اختلاف دو شخصیت را با میزان یکسانی ازعشق و درک به تصویر بکشیم، کاری دشوار خواهیم داشت. نوآ بامباک موفق به انجام این عمل شده است و حالا نت‌فلیکس برای درو کردن جوایز امیدوارتر است.

مرد ایرلندی | The Irishman | ۲۰۱۹

در حالی که بسیاری از فیلم‌سازان به موج ایجاد شده توسط نت‌فلیکس معترض هستند، برخی دیگر این موج را در آغوش گرفته‌اند. با این حال شنیدن خبر آنکه مارتین اسکورسیزی فیلم جدیدش را برای یک سرویس استریمینگ خواهد ساخت شوکه‌کننده بود. چیزی که بیشتر ما را شوکه کرد این بود که به غیر نت‌فلیکس هیچ استودیویی حاضر به ساخت این فیلم و پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری روی یک پروژه گانگستری نشده است. اینکه یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان تاریخ نتواند بودجه ساخت فیلم خود که با حضور رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی همراه خواهد بود را تأمین کند بسیار تعجب‌برانگیز است. این فیلم بمبی از استعداد است و با این وجود در پرده‌های سینما اکران نخواهد شد.

پس از حواشی فراوان در مورد مدت زمان سه ساعت و نیمه فیلم و استفاده از فناوری جوان‌سازی برای رابرت دنیرو، این فیلم بالاخره منتشر شد. اسکورسیزی تحسین همگان را برانگیخت. این درام مافیایی، فلسفی، گیرا و حیرت‌انگیز اثبات کرد که قاب انتشار در قیاس با مضامین بزرگتر اهمیتی ندارد. «مرد ایرلندی» با ۱۰ نامزدی در مراسم اسکار ۲۰۲۰ بخت زیادی برای تصاحب جوایز دارد.

«مرد ایرلندی» داستان واقعی فراز و نشیب زندگی فرانک شیرن (با بازی رابرت دنیرو) را روایت می‌کند؛ فردی که طی یک آشنایی اتفاقی با راسل بوفالینو (جو پشی) وارد مافیا و جرائم ساختاریافته می‌شود. علی‌رغم مدت طولانی فیلم، «مرد ایرلندی» هرگز در درام متوقف نشده و دهه‌ها عمر فرانک را با هیجان روایت می‌کند. فناوری جوان‌سازی دیجیتال گاهاً حواس مخاطب را پرت می‌کند، اما باید گفت که این فیلم یکی از بی‌نقص‌ترین آثار اسکورسیزی است.

اگرچه «مرد ایرلندی» شاید به اندازه آثار قبلی کارگردانش جذاب نباشد، اما به طرزی آشکار تأثیرگذاری بالایی دارد. اسکورسیزی بار دیگر به ژانر محبوب خود بازگشته است و مهارت خود را به رخ کشیده است. تمامی جنبه‌های این داستان مافیایی و دنیای شخصیت‌هایش قابل تحسین و پرسش‌برانگیز هستند. کارگردان علاوه بر تجلیل و ادای احترام به ژانر مافیایی، چیز جدیدی نیز ارائه داده است. در اصل می‌توان گفت که «مرد ایرلندی» وداعی بی‌نقص برای اسکورسیزی و ژانر گانگستری است.

رُما | Roma | ۲۰۱۸

فهرست ۱۰ فیلم برتر نتفلیکس با فیلمی از یک کارگردان اسپانیایی به پایان می‌رسد. «رما» فیلمی بود که نقطه عطفی در تاریخ نت‌فلیکس ایجاد کرد. این فیلم در فستیوال‌های زیادی شرکت کرد و نامزد دریافت جوایز بسیاری شد. نت فلیکس فیلم‌های فوق‌العاده‌ زیادی قبل از این اثر ساخته بود، اما در واقع این «رما» بود که به صورت جهانی مورد تمجید قرار گرفت.

فیلم «رما» نامزد دریافت ۱۰ جایزه اسکار شده بود که توانست ۳ جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کند. این فیلم باعث شد نگاه هالیوود به سرویس‌های استریمینگ تغییر کند. بسیاری عقیده دارند که اعطای جایزه بهترین فیلم اسکار به «کتاب سبز» نشان داد که هالیوود هنوز آماده‌ی پذیرفتن ظرفیت سرویس‌های استریمینگ نیست. اما کیفیت «رما» و آثار متعاقب آن بر ذهنیت مردم و منتقدان بی‌شک جایگاه نت‌فلیکس را چندین مرتبه ارتقاء داد.

این دستاورد‌های «رما» نیستند که آن را به عنوان بهترین فیلم نت ‌فلیکس مطرح می‌کنند، بلکه خود فیلم باعث دستیابی به این جایگاه شده است. سرگذشت شخصی آلفونسو کوارون از یک خدمتکار و خانواده‌ای از طبقه متوسط که برایشان کار می‌کند یک شاهکار مطلق است. هر اتاق، کاراکتر و نما لبریز از جزئیات دوست‌داشتنی است. هر اینچ از قاب تلویزیون، چه در پس‌زمینه و چه در ‌پیش‌زمینه، حس زندگی را به مخاطب انتقال می‌دهد.

تصاویر فیلم باعث شده‌اند با یکی از برجسته‌ترین آثار سینمای مدرن روبرو باشیم. امضای کوارون روی فیلم «رما» کاملاً مشهود است. نما‌های طولانی، تعادل بی‌نقص نور و قاب‌بندی استادانه، «رما» را به عنوان یک اثر هنری تمام‌عیار جلوه می‌دهند. تمامی سکانس‌ها حداقل شامل یک تصویر هستند که ارزش نمایش در گالری‌های مطرح دنیا را دارند. نمای آغازین فیلم که چیزی جز یک کاشی گردگیری شده را نشان نمی‌دهد، به اندازه بسیاری از فیلم‌ها زیبایی در خود جای داده است.

«رما» چیزی بیشتر از آن است که نشان می‌دهد. اجرای بازیگران فوق‌العاده است. صحنه‌هایی هماهنگ و موزون که صمیمت و حماسه را به تصویر کشیده‌اند. فیلم نمایشی دقیق از زمان و مکان ارائه می‌دهد. «رما» داستانی فراموش‌نشدنی در مورد عشق و خانواده است. فیلم هر چیزی که سینما قصد نمایش آن را دارد، ارائه می‌دهد و مهم نیست که این نمایش روی پرده سینما خواهد بود یا قاب تلویزیون.


منبع: Taste of Cinema

محبوب‌ترین آثار اوریجینال نتفلیکس؛ استخراج هنوز صدر جدول است

وقتی پای انتشار آمار بیننده‌ها وسط کشیده می‌شود، نتفلیکس چندان سخاوتمند عمل نمی‌کند؛ اما این سرویس پخش اینترنتی برای اولین بار فهرست ۱۰ فیلم محبوب غیراقتباسی خود را منتشر کرده است. فیلم اکشن «استخراج» (با عنوان اصلی «Extraction») با بازی کریس همسورث و گلشیفته فراهانی هنوز هم بااقتدار در صدر جدول جا خوش کرده است. از دیگر آثار این فهرست می‌توان به فیلم مهیج «جعبه پرنده» (با عنوان اصلی «Bird Box») با بازی ساندرا بولاک و فیلم کمدی «دخترک اشتباهی» (با عنوان اصلی «The Wrong Missy») با بازی دیوید اسپید اشاره کرد. درادامه ۱۰ فیلم برتر نتفلیکس به معرفی محبوب‌ترین فیلم های اوریجینال نتفلیکس پرداخته‌ایم؛ با فیلیمو شات همراه باشید.


  • «استخراج» (با عنوان اصلی «Extraction») محصول سال ۲۰۲۰ – ۹۹ میلیون
فیلم استخراج
  • «جعبه پرنده» (با عنوان اصلی «Bird Box») محصول سال ۲۰۱۸ – ۸۹ میلیون
  • «محرمانه اسپنسر» (با عنوان اصلی «Spenser Confidential») محصول سال ۲۰۲۰ – ۸۵ میلیون
فیلم محرمانه اسپنسر
  • «شش زیرزمینی» (با عنوان اصلی «۶Underground») محصول سال ۲۰۱۹ – ۸۳ میلیون
  • «راز جنایت» (با عنوان اصلی «Murder Mystery») محصول سال ۲۰۱۹ – ۷۳ میلیون
فیلم راز جنایت
  • «مرد ایرلندی» (با عنوان اصلی «The Irishman») محصول سال ۲۰۱۹ – ۶۴ میلیون
  • «مرز سه‌گانه» (با عنوان اصلی «Triple Frontier») محصول سال ۲۰۱۹ – ۶۳ میلیون
فیلم مرز سه گانه
  • «دخترک اشتباهی» (با عنوان اصلی «The Wrong Missy») محصول سال ۲۰۲۰ – ۵۹ میلیون
  • «پلتفرم» (با عنوان اصلی «The Platform») محصول سال ۲۰۱۹ – ۵۶ میلیون

سرویس پخش اینترنتی نتفلیکس که در دوران شیوع ویروس کرونا با استقبال بالایی روبرو شد بیشتر از استودیوهای هالیوودی فیلم تولید می‌کند. حتی در همین شرایط نیز این شرکت فیلم‌های بزرگی برای اکران آماده کرده است. اسکات استیوبر، سرپرست بخش فیلم نتفلیکس در بیانیه‌ای گفت:

«ما می‌خواهیم که هر دو هفته یک فیلم تأثیرگذار داشته باشیم، این فیلم برای یک نفر «استخراج» است و برای یک شخص دیگر «دخترک اشتباهی»

دانستن این نکته مهم است که آمار منتشرشده توسط نتفلیکس (که از طریق شرکت بلومبرگ تهیه می‌شود) نشان‌گر تعداد بیننده‌هایی است که در چهار هفته اول بعد از انتشار هر فیلم از آن بازدید کرده‌اند. حتی نکته مهم‌تر این است که نتفلیکس هربار که بیننده‌ای حداقل دو دقیقه از فیلمی را تماشا کند، آن را یک «بازدید» به‌حساب می‌آورد. افراد داخلی شرکت از تعداد بیننده‌هایی که بعد از پنج دقیقه تماشای این فیلم‌ها را برای دیدن چیز دیگری رها می‌کنند هم اطلاع دارند، اما هیچ‌وقت انگیزه‌ای برای عمومی کردن این اطلاعات ندارند. به‌جای آن، ما راه دیگری نداریم جز اینکه حرف آن‌ها مبنی بر اینکه این فهرست دقیق و نمایانگر سلیقه دنبال‌کننده‌های نتفلیکس است را بپذیریم. صرف‌نظر از این مباحث فنی، من در مورد فیلم‌های رتبه ۱۱ تا ۱۵ لیست هم به طرز حریصانه‌ای کنجکاو هستم. چه فیلم‌هایی هستند؟ با چه اختلاف بازدیدی داخل فهرست جا نگرفته‌اند؟

نمی‌توان گفت که نتفلیکس دروغ‌گو است، اما برایم عجیب است که فیلم کمدی و رمانتیک «قرار ایده‌آل» که مخصوص نوجوان‌ها است و من تابه‌حال اسمش را نشنیده بودم داخل این فهرست قرار دارد، اما برای مثال فیلم «تقدیم به همه پسران: پی‌نوشت، من هنوز دوستت دارم» (با عنوان اصلی To All the Boys: P.S. I Still Love You) که به‌شدت تبلیغ شده و توجه زیادی را به خود معطوف کرده وارد لیست نشده است.

این قضیه در مورد فیلم‌های «نیمی از آن» (با عنوان اصلی The Half of It) و «همیشه شاید من باش» (با عنوان اصلی Always Be My Maybe) هم صدق می‌کند، چراکه احساس می‌کنم این فیلم‌ها به‌مراتب شخصیت بالاتری دارند. منظورم این است که اگر مردم این فیلم‌ها را می‌بینند، خودشان را از دیدن فیلم‌هایی مانند «جورش کن» (با عنوان اصلی Set It Up)، «رما» (با عنوان اصلی Roma)، «کمال» (با عنوان اصلی The Perfection)، «در سایه ماه» (با عنوان اصلی In the Shadow of the Moon)، «کلاوس» (با عنوان اصلی Klaus) یا «مسابقه آواز یوروویژن» محروم کرده‌اند. اما خب، چه کسی می‌تواند سلیقه دنبال‌کننده‌های نتفلیکس را درک کند؟

منبع: Slashfilm

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

8 نظر
  1. شاهرخ می‌نویسد

    نتفلیکس فیلمهای خوب نداره.
    فیلمهای به روز رو که اصلا نداره.
    اگر هم دتشته باشه علاوه بر شارژ ماهانه که پرداخت میکنید این فیلمها رو ببینید از شما هزینه اجاره مجدد اون فیلمها رو میخواد.این عینا کلاهبرداریه!
    فیلمهای قدیمی و درجه پایین تو نتفلیکس پخش میشه.مثل سایتهای ایران نیست با کیفیت بالا و سریع و هزینه مناسب پخش بشه.

  2. محسن می‌نویسد

    فیلم طلسم شدگان هم جزو اینهاست لطفا اضافش کنید

  3. محسن می‌نویسد

    فیلم طلسم شدگان هم جزو اینهاست اضافش کنید

  4. فرخ می‌نویسد

    سلام متشکرازسایت خوبتون.فیلم «تصنیف باستر اسکراگز )) واقعا دیدنی است حتما ببینید ولذت ببرید

  5. آرش می‌نویسد

    فیلم پلتفرم خیلی خوب بود حتما پیشنهاد میکنم

    1. افشونی می‌نویسد

      پلتفرم یک فیلم مفهومی و استعاریه حتما ببینید من دیدم خیلی عالی بود

  6. مهدی اسمعیلی می‌نویسد

    لطفافیلمهای خوب دهه ۷۰ را را بصورت یک دسته مجزا بگذارید

  7. مرتضی محمدی می‌نویسد

    ممنونم عالی بود خوشحالم از اینکه مرزهای مسخره جغرافیایی بر هنر هفتم تاثیری ندارد و ما میتوانیم از اثار بزرگ سینمایی لذت ببریم سپاس از شما که در حذف مرز جغرافیایی نقش بسزایی داشتید

fosil