قسمت جدید مجموعۀ «ماجراجویی های دیجیمون» به معنای واقعی تلخی و شیرینی را در کنار هم جای داده است. این فیلم با نگاهی خوشبینانه سعی دارد به مخاطب بفهماند که نباید به تغییر، به چشم تهدید نگاه کرد.
قسمت جدید «ماجراجویی های دیجیمون» (با عنوان اصلی Digimon Adventure: Last Evolution Kizuna) از تاریخ ۲۹ سپتامبر روی پلتفرمهای دیجیتال در دسترس مخاطبان قرار گرفته است و به احتمال زیاد، تا تاریخ ۶ اکتبر نسخۀ بلوری آن نیز آماده میشود. این فیلم در دو نسخه، با دوبلۀ انگلیسی و صدای اصلی ژاپنی (با زیرنویس انگلیسی) آن موجود است.
«ماجراجوییهای دیجیمون» مسیری طولانی را طی کرده است. پیشتر مخاطبان آن را نسخه کپیشده از انیمیشن «پوکمون» (با عنوان اصلی Pokémon) میدانستند؛ اما حالا این ماجراجوییها به برندی مستقل از هر اثر مشابه تبدیل شده است. «ماجراجوییهای دیجیمون» با حفظ سبک خاص در خلق تصاویر، انعطافپذیری در مقابل تغییرات و احترامگذاشتن به سلیقۀ مخاطب موفق ظاهر شده است و توانسته از عهدۀ حرفها و نقطه نظراتی برآید که حتی در حال حاضر هم این مجموعه را با قسمت جدید «پوکمون» مقایسه میکنند. (قسمت جدید «پوکمون» سال گذشته با نام «پوکمون: انتقام میوتو» (با عنوان اصلی Pokemon: Mewtwo Strikes Back – Evolution) منتشر شد.)
بهطور کلی، کاراکترهای انیمیشنی معروف، علاقۀ عجیبی به جوان ماندن دارند و خالقان این انیمیشنها نیز به دنبال افزایش سن و بزرگتر شدن قهرمانان نیستند. اما این ویژگی دربارۀ مجموعۀ انیمیشن «ماجراهای دیجیمون» صدق نمیکند. نویسندگان در نگارش داستانِ هر قسمت از این مجموعه، بلوغ و بزرگشدن هر شخصیت را به شکل جداگانه زیر ذرهبین قرار دادهاند و در واقع، این موضوع یکی از نقاط قوت کار است. مجموعۀ «ماجراجویی های دیجیمون» آهسته و با گذر زمان، به شخصیتهای خود معنا بخشیده است و آنها را از سادگی و تکبُعدی بودن درآورده است. تمام شخصیتها با وجود سختیها و مشکلات زندگی بزرگ میشوند، تغییر میکنند و در نهایت به پایان میرسند. این رویکرد پایانپذیر، معمولاً در مجموعهها و سریالهایی که مدتی طولانی پخش میشوند و توجه عموم را به خود جلب میکنند، دیده نمیشود.
نقد و بررسی کارآگاه پیکاچو ؛ یک پوکمون سخنگو در جستجوی قاتل
پنج سال از انتشار مجموعۀ ۶قسمتی «ماجراجوییهای دیجیمون ترای» (با عنوان اصلی Digimon Adventure tri) میگذرد. حالا در آخرین قسمت از آن، شخصیت قدیمی و محبوب، تایچی (با صداپیشگی ناتسوکی هانای) دانشجوست و بهتنهایی زندگی میکند؛ آن هم با آیندهای که اصلاً امیدی بدان نیست. روزهای خوشی و هیجان کودکی به پایان رسیده و نگرانی از آینده، شغل، درآمد و درسهای دانشگاه تمام ذهن او را مشغول کرده است. اما دوستان دیگرش هنوز در کنار یکدیگر با حوادث و اتفاقات دیجیمونی سروکله میزنند. تماشای شخصیتهایی که تا چندی پیش بچهمدرسهایهایی کوچک و سرخوش بودند و حالا بزرگ شدهاند و کار میکنند، دردناکترین بخش این مجموعه است؛ زیرا گذر سریع زمان را به ما یادآور میشود.
داستان با تمرکز روی دوستیهای عمیق و قدیمی ادامه پیدا میکند و در تلاش است به ما بفهماند، همه چیز با وجود عنصری به نام زمان دستخوش تغییر میشود. کمی پس از شروع انیمیشن، تای و دوستانش متوجه موضوعی میشوند: در سالهایی که آنها درگیر کارهای خودشان بودند، ارتباط با دنیای دیجیمونها دچار مشکل شده است و در آیندهای نهچندان دور، آنها دنیای دیجیمونی را بهطور کامل از دست خواهند داد! تای در حالی متوجه این اتفاقات میشود که علاوهبر این موضوع، تمام دنیا هم به خطر افتاده است و همه باید دست به دست هم دهند تا مشکلات تازه را حل کنند.
قسمت جدید این مجموعه را توموهیسا تاگوچی (کارگردان مجموعۀ Persona 3 The Movie) کارگردانی کرده و آکاتسوکی یاماتویا نوشته است . روایت داستان در انیمیشن «ماجراجوییهای دیجیمونی: کیزونا» صریح، ساده و بدون پیچیدگیهای معمول است. نویسنده از ثانیۀ اول این انیمیشن همه چیز را با لحنی روشن بیان کرده است. برای مثال در ثانیههای اول ما جملهای کوتاه را روی صفحه میبینیم که به ما میگوید: «این فیلم دربارۀ اتفاقاتی نیست که در گذشته روی دادهاند.»
ریتم داستان نه کُند و کسالتآور است و نه آنقدر سریع که مانعِ فهم درست آن شود. این فیلم با ارائۀ المانهایی خاطرهانگیز و بیان تغییراتی که شخصیتها از پنج سال پیش تاکنون متحمل شدهاند، حس نوستالژی را در ما برمیانگیزد. در کل، به غیر از تغییرات شخصیتها، تماشای بزرگشدن گروه صداپیشگان (مستقل از شخصیتهایشان) و رشد تواناییهای آنها در اجرا نیز جالب است.
توموهیسا، در مقام کارگردان، از پردازش هرگونه اضافات پرهیز کرده است، گزافهگویی نمیکند و با برقراری تعادل میان سکانسهای اکشن و لحظات آرام (برانگیختن حس دلسوزی میان دیجیمونها و دیگر شخصیتها) داستانی ساده و در عین حال جذاب را به تصویر میکشد. برخلاف گذشتۀ طولانی و پرحادثۀ مجموعۀ «ماجراجویی های دیجیمون» مخاطبان تازه از راه رسیده نیز میتوانند قسمت جدید این مجموعه را درک کنند.
جالب است بدانید ردپای مامورو هوسودا (کارگردان قسمت اول این مجموعه و فعال در حوزۀ فیلم کوتاه) در قسمت جدید این مجموعه نیز مشخص است. تفاوتهای ساده، اما خلاقانه و جذاب در تصویرسازی میان دنیای واقعی و دنیای دیجیتال، خط قرمزی که در طراحی شخصیتها کشیده میشود و رنگپردازی منحصربهفرد این مجموعه، عناصری است که به دست مامورو هوسودا ابداع شد و به گونهای امضای او در این مجموعه به حساب میآید. اکنون نیز توموهیسا با الهام از هنر کارگردانی او قسمت جدید را هدایت کرده است.
بهترین فیلم های ماجراجویی | آماده برای کشف یک دنیای تازه
توموهیسا و آکاتسوکی تلاش کردهاند فیلم را به گونهای پیش ببرند که مخاطبان جدید هم آن را درک کنند و برایشان جذاب باشد. البته اگر از مخاطبان قدیمی این مجموعه باشید، فیلم جدید شما را هم راضی نگه میدارد. چهرهها و ماجراهایی آشنا که در قسمتهای قبلی به آنها اشاره شده است، در این قسمت نیز حضور دارند، اما چندان در روایت و فهم داستان تأثیرگذار نیستند. این انیمیشن تازه از راه رسیده، به مخاطبان یاد میدهد که قرار نیست همه چیز همانطور که ما انتظار داریم پیش برود. قرار نیست همه چیز بدون تغییر باقی بماند. این انیمیشن به ما میگوید که بههمخوردن یک رابطه هرچقدر هم دردناک باشد، گاه اجتنابناپذیر است.
اگرچه «ماجراجوییهای دیجیمونی: کیزونا» با لحنی قاطع به پایان میرسد و خبری از قسمت جدید به مخاطب نمیدهد، اما این پایانبندی ما را به یاد پایان شگفتانگیز دو انیمیشن دیگر میاندازد: «داستان اسباببازی ۳» (با عنوان اصلی Toy Story3) و انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان» (با عنوان اصلی How To Train Your Dragon: The Hidden World).
قسمت جدید مجموعۀ «ماجراجویی های دیجیمون» به معنای واقعی تلخی و شیرینی را در کنار هم جای داده است. این فیلم با نگاهی خوشبینانه سعی دارد به مخاطب بفهماند که نباید به تغییر، به چشم تهدید نگاه کرد. «ماجراجوییهای دیجیمون» با نگاهی به آینده به اتمام میرسد.
منبع: IGN