نگاهی به مستند «فرمول یک»؛ بران تا بمانی

در غیاب «فِراری و مرسِدِس»، این مستند جدید به گانتر استِینر که از حس شوخ‌طبعی خاصی هم برخوردار است، اجازه درخشش می‌دهد و چهره جدیدی از فرمول وان را به نمایش می‌گذارد.
مهارت، اجرا، نمایش و البته سرگرمی، عناصری هستند که باعث شکل‌گیری روایتی فاخر از برگزاری مسابقات فرمول یک می‌شوند و این امید را ایجاد می‌کند که این مجموعه برنامه ادامه پیدا کند.
نتفلیکس معتقد است که این ورزش، داستانی برای روایت دارد حتی اگر دوتا از بزرگترین نام‌ها، مثل فراری و مرسِدس از همکاری سر باز بزنند و مشغول فیلمبرداری مسابقاتِ اتومبیل‌رانی دیگری باشند.
درنهایت، پخش مستند جدید «فرمول یک» تحت عنوان «رانندگی کن تا زنده بمانی» یا «Drive to Survive»آغاز شده است و همان‌طور که انتظار می‌رود محصول جدید نتفلیکس حس کنجکاوی مخاطبانش را برمی‌انگیزد. این مجموعه ده‌قسمتی به تهیه‌کنندگی جیمز گی‌ری ساخته شده، که به‌نوعی در ساخت مستند زندگی‌نامه «Senna and Amy» هم نقش داشته است. عنوان مبالغه‌آمیز و شوخ‌طبعانه این برنامه به کنار، تهیه‌کننده و نتفلیکس در ساخت این مستند مسابقه بسیار موفق عمل کرده‌اند؛ این موضوع که چنین مستندی ساخته می‌شود و موردتوجه قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که چقدر این ورزش در نوع خودش پیشرفت کرده است. شکل‌گیری چنین پروژه‌ای فقط با نظارت برنی اکلستون قابل‌تصور نیست و نشان می‌دهد که صاحبان فرمول وان و کمپانی رسانه‌ای لیبرتی متوجه هستند که چطور باید ترکیبی از مفهوم مهارت، اجرا و سرگرمی را به خوبی بفروشند.

گفته می‌شود که گرچه این مجموعه برای طرفداران جدی و پیگیر، چندان مکاشفه‌آمیز نیست، اما درعوض بازبینی فصل‌های سال گذشته که با بخش‌های خیره‌کننده ای از فیلمبرداری همراه است، دلخوش کننده خواهد بود، چراکه صحنه‌های اسلوموشن زیادی از تصادف‌های حیرت‌انگیز به همراه قطعه‌هایی از آهنگ‌های خاک خورده و قدیمی، آن‌ها را میخکوب خواهد کرد. برای یک کارگردان می‌تواند خوب باشد که این قالب را برای یک‌دفعه هم که شده بشکند و ببیند آیا نشان دادن چیزی به‌غیراز ماشین‌های کسل‌کننده در مسابقات، جالب‌توجه خواهد بود؟ چرا دیوانه نشویم و آهنگ‌هایی از دو گروه موسیقی «The Fall» و «Kitchens of Distinction» را امتحان نکنیم؟
متاسفانه اما این موضوع دغدغه اصلی نتفلیکس یا لیبرتی نیست؛ توجه مخاطبان معمولی به خوبی جلب شده است و آن‌ها همین الان هم اشتیاق زیادی برای شروع فصل جدید نشان می‌دهند؛ فصلی که قرار است هفته آینده، در ملبورن آغاز شود. اما سوالی که مخاطبین این برنامه را قلقلک خواهد داد این است که چرا دو کاراکتر اصلی مسابقات اتومبیل‌رانی، یعنی فراری و مرسدس در این فصل از مستند «فرمول یک» حضور ندارد؟

تصمیم فراری برای شرکت نکردن، زمانی که اجازه دسترسی محدود رسانه‌ای بعد از مسابقات جایزه بزرگ ایتالیا صادر شد، غیرمنتظره نبود. گروه، تحت نظر موآریزیو آریوابِن درگیر نوعی تعصب بیجا و خودخواهی شده بود. تصمیم مرسدس، بیشتر از فراری غیرمنتظره و ناگهانی بود، چراکه آن‌ها معمولا دسترسی خوبی به رسانه‌ها دارند. شرکت نکردن آن‌ها احتمالا برای از دست ندادن تمرکز بر روی مسابقات قهرمانی جهان باشد.

پال مارتین یکی از تهیه‌کننده‌های برنامه، معتقد است که آن‌ها با شرکت نکردن، به هوادارانشان و همچنین به این ورزش ضربه‌ سختی زده‌اند. بااین‌همه، غیبت آن‌ها باعث شد که گروه‌های دیگر مجالی برای ظهور پیدا کنند و نفس راحتی بکشند، که این اتفاق خیلی هم خوب است.

عملکرد گانتر استینر بازخورد بهتری از طرف مخاطبین به ارمغان آورده است. ایتالیایی‌ها جذاب هستند و این مرد ایتالیایی، آداب‌دان، آرام و قابل‌اعتماد است. البته در گفت‌وگو های پشت‌صحنه، حس شوخ‌طبعی بی‌پروای او اثرگذار است و موجب جلوه بیشترش می‌شود؛ در این میان راننده او، رومن گروژان معمولا هدف تمام ضربه‌ها و عصبانیت‌ها به‌ویژه فریادهایش به هنگام مسابقات قرار دارد: «بهش بگین محض رضای خدا رو رانندگی تمرکز کنه و نه چیز دیگه…لعنت بهش!»
کمی بعدتر در مهمانی شام، استینر درحالیکه بلندبلند می‌خندد و به خالی از لطف نبودن غیبت رومن اشاره می‌کند، می‌گوید: «رومن اینجا نیست؟ شاید به خاطر اینکه نتونسته حتی یدونه امتیاز بگیره یا شایدم به خاطر اینه که من لایق این شام ندونستم که دعوتش کنم!»
در مسابقات جایزه بزرگ استرالیا دوتا از چرخ‌ها به‌درستی نصب نشده بودند و در حالی که می‌توانست برای آن‌ها بهترین پایان را رقم بزند؛ اما اینطور نشد، استینر به شکل عجیبی بی‌پرده و رک با ژین هاس مالک کمپانی هاس صحبت کرد و گفت که آن‌ها می‌توانستند در این مسابقات مثل ستاره بدرخشند ولی در حال حاضر بیشتر شبیه چندتا دلقک‌اند و بسیار تحقیر شده‌اند. اهمیت صحنه اعترافِ مقصرِ این شکست، دستاوردی است برای ثبت کردن انسانیت موجود در پشت‌صحنه مستند «فرمول یک»؛ زمانی که مکانیک ماشین با چشمانی قرمز و مشخصا ناراحت و پریشان، خود را برای حوادث رخ‌داده مقصر دانست و عذرخواهی کرد.

در این نوع برنامه‌های ورزشی که پر از چرخش و پنهان‌کاری است، معمولا صداقتی حضور دارد. در این مجموعه که کمپانی لیبرتی امید داشت موجب پیشرفت این ورزش شود، پیش‌بینی استینر در رابطه با اصلی‌ترین مشکل فرمول وان که با آن روبه‌رو خواهد شد (و درست هم از آب درآمد و مثل همیشه حق با او بود) بسیار تاثیرگذار بود.
«شما می‌خواهید که شاهد یک اکشن، درام و زد و بند برای نتیجه‌ای بهتر باشید! هر مسابقه باید یک داستان داشته باشد و این داستان نباید همیشه برد فراری و یا مرسدس باشد؛ چرا که درنهایت، داستان برد مکرر آن‌ها قدیمی می‌شود و جذابیتش را از دست می‌دهد.»


منبع: The Guardian

شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.