نقد و بررسی سریال «پنی‌ورث»؛ سرگذشت خدمتکار وفادار بتمن

این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نام بتمن یا جوکر به گوشش نخورده باشد، اما این دو نفر تنها شخصیت‌های داستان کمیک «Batman» نیستند. آلفرد پنی‌ورث، پیشخدمت وفادار بتمن، یکی دیگر از کاراکترهای محبوب این قصه است که در طول این سال‌ها کمتر به او پرداخته شده است. هواداران زیادی مشتاق شنیدن داستان آشنایی آلفرد و خانواده بروس وین بودند و خوشبختانه شبکه اپیکس در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت که سریالی با این مضمون بسازد. برونو هلر و دنی کنن، که مجموعه تلویزیونی «گاتهام» را در کارنامه دارند، تهیه‌کنندگان اجرایی سریال «پنی ورث» هستند. اگرچه در این سریال شاهد حضور پدر بروس وین هستیم اما نویسندگان قصد ندارند شکاف‌هایی که در مورد بتمن وجود دارد را پر کنند. آنها می‌خواهند از شخصیت آلفرد برای به تصویرکشیدن قصه‌های جاسوسی در لندن دهه ۶۰ استفاده کنند. در نقد و بررسی سریال «پنی‌ورث» با فیلیمو شات همراه باشید.


شرکت دی‌سی کامیکس («DC Comics»)، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ناشران داستان‌های مصور در آمریکا، هنوز در تلاش است به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند. مدیران این شرکت باید با سوال‌هایی در مورد نیاز برای یک سرویس مستقل روبرو شوند زیرا شرکت رسانه‌های گروهی وارنر مدیا («Warner Media») در حال راه‌اندازی رسانه‌ای بزرگتر به نام اچ‌بی‌او مکس («HBO Max») است. با این پیش‌زمینه، عجیب به نظر می‌رسد که سریال «پنی ورث» به شبکه دیگری فروخته شده‌است. تعجب ما زمانی بیشتر می‌شود که آنها با شبکه‌هایی مثل فاکس و سی‌دابلیو که در پخش محتوای دی‌سی کامیکس پیشینه دارند همکاری نکردند و امتیاز سریال را به شبکه اپیکس واگذار کرده‌اند. محتوای این سریال، بیشتر مناسب افراد بزرگسال است اما شما حس نخواهید کرد که از دنیای سینمایی دی‌سی خارج شده‌اید؛ چیزی که در سریالی مانند «دووم پاترول» با عنوان اصلی «Doom Patrol» شاهدش بودیم.

سریال ده‌قسمتی «پنی‌ورث» پیش‌درآمدی بر فیلم‌های «بتمن» است و سرگذشت پیشخدمت باوفای او، آلفرد پنی‌ورث، را روایت می‌کند. جک بانون (هنرپیشه فیلم‌هایی همچون «بازی تقلید» با عنوان اصلی «The Imitation Game» و «خشم» با عنوان اصلی «Fury») نقش آلفرد جوان را ایفا می‌کند. او پس از تأسیس شرکت امنیتی‌اش، با میلیاردر مشهور توماس وین (با نقش‌آفرینی بن آلدریج، بازیگر سریال‌هایی همچون «فلیبگ» با عنوان اصلی «Fleabag» و «دختر ما» با عنوان اصلی «Our Girl») آشنا می‌شود و در ادامه، شاهد همکاری این دو هستیم.
در قسمت اول، مأموری مرموز به نام لرد هاروود (با بازی جیسون فلمینگ) به آلفرد هشدار می‌دهد: «ملت بزرگ ما در حال جنگیدن با خودشه. نیروهای نظم و تقوا در حال جنگیدن با شیطانی خبیث هستن.». این جنگ، رقابتی میان انجمن ریون و دارودسته بی‌نام‌ها است؛ این دو گروه انقلابی می‌خواهند ملکه و پارلمان را سرنگون کنند. اما در حالی که انجمن ریون هدف خود را رسیدن به «یک آرمان‌شهر فاشسیتی» عنوان می‌کند، انجمن بی‌نام‌ها یک آرمان‌شهر سوسیالیستی می‌خواهد. این بخش، تشابهات زیادی با دوران معاصر دارد؛ به‌ویژه با توجه به این که پخش سریال «پنی‌ورث» چند روز بعد از انتخاب بوریس جانسون به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس آغاز شد.

زمانی که صحبت از آلفرد باشد، همه ما یاد مایکل کین در سه‌گانه بتمن به کارگردانی کریستوفر نولان می‌افتیم اما مبادا حسرت او را بخورید؛ صدای بانون اکثر اوقات شباهت زیادی به مایکل کین پیدا می‌کند. آلفرد پس از خدمت در سرویس هوایی ویژه بریتانیا، به‌عنوان یک محافظ در یک کلوب اختصاصی کار می‌کند و درعین‌حال سعی دارد شرکت امنیتی خودش را گسترش دهد. او عاشق دختری به نام ازمی (با نقش‌آفرینی اما کارین) است اما فرصت کمی برای وقت گذراندن با او دارد. مهارت‌های آلفرد، چه به‌صورت انفرادی و چه با همکاری دوستانش دیو بوی (با بازی ریان فلچر) و بازا (با نقش‌آفرینی هینسلی لوید بنت)، باعث می‌شود هر دو سمت این درگیری خواهان استخدامش باشند، اما او نمی‌خواهد بازیچه این دو گروه شود.
آلفرد در یکی از صحنه‌ها به پدرش (با بازی یان پاولستون-دیویس) می‌گوید: «من می‌خوام آقای خودم باشم.». پدر او که شاید می‌داند همه آنها بخش کوچکی از پازل مالکیت فکری هستند، پاسخ می‌دهد: «هیچ‌کس آقای خودش نیست پسرم. نه من، نه تو و نه هیچ‌کس دیگه.».

همانطور که هنگام تماشای سریال «گاتهام» با عنوان اصلی «Gotham» نیز مشهود بود، سبک این سریال تا حدودی از ذات اصلی خود فاصله می‌گیرد. کنن و همکارانش چشم‌اندازی مرعوب‌کننده از لندن ساخته‌اند که هیچگاه وجود خارجی نداشته است. داستان‌ها غنای زیادی ندارند، اما کاریزمای جک بانون و برخی از بازیگران مکمل او، به‌ویژه خواننده انگلیسی، پالوما فیث در نقش بت سایکس، یک مامور انجمن ریون که خیلی زود با آلفرد و ازمی به مشکل می‌خورد، نقایص سریال «پنی ورث» را پوشش می‌دهند.

یکی از شخصیت‌های جالب‌توجه سریال، مارتا کین (با بازی اما پائتز) است. او یک مأمور آمریکایی است که برای دارودسته بی‌نام‌ها کار می‌کند. مارتا، آلفرد را استخدام می‌کند تا در ماموریت‌های خطرناک به او کمک کند. پس از مدتی مارتا به آلفرد علاقه‌مند و از سوی دیگر با توماس وین نیز آشنا می‌شود. شاید نباید توضیح بیشتری بدهم و تا همین‌جا هم می‌توان حدس زد که چه اتفاقاتی رخ خواهند داد. فاصله گرفتن سریال «پنی‌ورث» از دیگر فیلم و سریال‌های ساخته‌شده بر اساس کتاب‌های مصور «بتمن» امری تحسین‌برانگیز و هوشمندانه است. داستان‌پردازی برای شخصیت‌های مکمل یک قصه مشهور بسیار دشوار است. حتی سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» با عنوان اصلی «Better Call Saul» که پیش‌درآمدی بر سریال معروف «بریکینگ بد» با عنوان اصلی «Breaking Bad» است نیز گاهی برای خلق داستان گروه‌های کارتل مواد مخدر دچار مشکل می‌شود.

مسلماً روایت داستان‌های قدیمی و نام‌آشنا، آسان‌تر از خلق یک دنیای جدید است اما زمانی که این دنیای جدید میان مردم محبوب شود، همانطور که دنیای مجموعه تلویزیونی «پنی ورث» به‌زودی این موضوع را تجربه خواهد کرد، کافی است با کمی نوآوری هیجان سریال را برای بینندگان بالاتر ببرید و گام‌به‌گام به سمت قله‌های شهرت حرکت کنید. امیدواریم این همان روندی باشد که هلر و کنن (تهیه‌کنندگان اجرایی سریال) در ادامه پیش می‌گیرند.


منبع: Rolling Stone

شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.