نقد و بررسی فیلم «ناپدیدشده»؛ داستانی تکراری با روایتی جدید

پیتر فاسینلی کارگردان فیلم است که خود نیز به بازیگری علاقه دارد. حال او با همکاری هنرپیشگانی چون توماس جین، آن هیش و جیسون پاتریک داستانی پرهیجان و پیش‌بینی‌ناپذیر را روی پرده برده است. داستانی پیچیده و اکشن دربارۀ اوضاع روحی پریشان یک خانواده که در جست‌وجوی کودک گم‌شدۀ خود هستند. برای نقد و بررسی فیلم «ناپدیدشده» با فیلیمو شات همراه باشید.


می‌توان گفت که هیچ فیلم‌نامه‌ای نمی‌تواند وحشتی را تجسم کند که هر پدر و مادری با اندیشیدن به احتمال از دست دادن فرزندانشان تجربه می‌کنند. متأسفانه این تجربۀ تلخ هر آن ممکن است برای هر خانواده‌ای روی دهد؛ در فروشگاهی بزرگ و شلوغ، شاید کودک برای چند دقیقه از دید والدین ناپدید شود یا سانحه‌ای دردناک و جبران‌ناپذیر باعث از‌بین‌رفتن فرزند شود و والدین را در غمی ابدی فرو بَرد. این ترس همیشگی برای پیتر فاسینلی دستمایۀ ساخت تریلر جدیدی به نام «ناپدید‌شده» (با عنوان اصلی The Vanished) شده است. این فیلم حوادث پیش‌بینی‌ناپذیر را چنان سلسله‌وار در برابر دید مخاطب قرار می‌دهد که تقریباً هیچ‌گونه حس امنیت و آرامشی باقی نمی‌گذارد؛ این فیلم، روایت داستانی سرشار از اضطراب و شگفتی است.

نمایی از فیلم ناپدیدشده

تقریباً تمام روایت فاسینلی از داستان ناراحت‌کننده و آشنای فیلم «ناپدیدشده»، در فضایی باز در جنگل‌های آلاباما، در نزدیکی منطقۀ توسکا لوسا اتفاق می‌افتد. در صحنۀ آغازین فیلم، خانوادۀ مایکلسون مانند هر خانوادۀ معمولی دیگری، سفر آخر هفتۀ خود را شروع می‌کنند. والدین خانواده، پل و وندی (که توماس جین و آن هیش نقش آن‌ها را بازی می‌کنند) در صندلی‌های جلوی اتومبیل کاروان خود نشسته‌اند و دختر ۱۰سالۀ آن‌ها تیلور (با بازی کی کی هیم) با سگش لاکی در صندلی عقب قرار دارد. وندی شادمانه برای خانواده آواز می‌خواند؛ او بخش‌هایی از ترانه‌هایی را انتخاب می‌کند که دربارۀ سفر‌های جاده‌ای هستند و پل کاروان را به‌سمت محل اردوگاه، در کنار یک دریاچه می‌راند. مالک میان‌سال اردوگاه، تام (با بازی جان دی هیکمن) که چندان هم مهربان نیست، آن‌ها را راهنمایی می‌کند. از سوی دیگر، نگهبان ورودی پارک که جاستین نام دارد و آلکس هیدون نقش او را ایفا می‌کند، نیز چندان خوش‌رو‌تر از تام به نظر نمی‌رسد. با این اوصاف، خانوادۀ مایکلسون در کنار خانواده‌ای دیگر مستقر می‌شوند، که کمی پیش‌تر به آنجا آمده‌اند. همسایگان آن‌ها زنی جذاب و زیبا به نام میراندا، با بازی الکسی آرچر و همسرش اریک، با بازی کریستوفر ونت هستند. کمتر از ۱۰ دقیقه از شروع فیلم نگذشته است که تیلور به شکلی مرموز ناپدید می‌شود! این اولین ضربۀ قدرتمند فیلم‌نامه است که اندکی پس از آغاز فیلم و معرفی شخصیت‌ها بر مخاطب وارد می‌شود. در ابتدا، مخاطب احساس می‌کند اشتباهی رخ داده است، اما فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا این باور اولیه در ذهن بیننده از هم بپاشد و بپذیرد که واقعاً اتفاق بدی در جریان است. کارگردان فیلم، فاسینلی، به شیوۀ خاص خود نشان می‌دهد که فیلم او فقط روایتی تکراری از داستان کودکی گم‌شده نیست و او در ادامۀ فیلم، ماجراهای بیشتری را برای مخاطب تدارک دیده است.

نمایی از فیلم ناپدیدشده

ضربۀ بعدی داستان با حضور کلانتر بیکر، با بازی جیسون پاتریک و معاون او ریکز، با بازی خود فاسینلی زده می‌شود؛ آن‌ها که برای تحقیق دربارۀ گم‌شدن تیلور آمده‌اند، خبر می‌دهند که محکومی خطرناک و مسلح از زندانی در همان حوالی فرار کرده است و احتمال می‌رود که در همین جنگل و در نزدیکی منطقۀ اردوگاه مخفی شده باشد. اگرچه کلانتر بیکر فکر نمی‌کند این زندانی فراری ارتباطی با موضوع ناپدید شدن تیلور داشته باشد، به پل و وندی اخطار می‌دهد که برای حفظ امنیت خودشان کار جست‌وجوی منطقه را به پلیس واگذار کنند.

با تمام این احوال، والدین نگران نمی‌توانند بیکار بنشیند و به دنبال دخترشان نگردند. آن‌ها نیمه‌شب و در خفا برای یافتن فرزندشان به جنگل می‌روند و این کار آن‌ها به حادثۀ وحشتناک دیگری منجر می‌شود. با پیدا‌شدن جسد‌های بیشتر، کلانتر متوجه می‌شود پرونده‌ای که با آن مواجه هستند بسیار پیچیده‌تر از ماجرای گم‌شدن یک دختربچه است. پل و وندی نیز او را به‌شدت تحت‌فشار می‌گذارند تا اطلاعات بیشتری را از تحقیقات دربارۀ گم‌شدن تیلور در اختیار آن‌ها قرار دهد.

در فیلم «ناپدید‌شده»، داستان‌گویی در دنیایی پرتنش و آزاردهنده در جریان است و این ویژگی از همان ابتدای فیلم، مؤلفه‌های این تریلر پر‌هیجان را به‌دقت به یکدیگر نزدیک می‌کند تا فضایی ترسناک و پراسترس بسازد.

فاسینلی در زمینۀ بازیگری سابقۀ خوبی دارد و بازی در مجموعه فیلم‌های «گرگ و میش» (با عنوان اصلی The Twilight Saga) نیز از جملۀ این تجربیات به شمار می‌‌آید. در کارنامۀ حرفه‌ای او در مقام نویسنده و کارگردان، فیلم «شکستن و خروج»، (با نام اصلی Breaking & Exiting) محصول سال ۲۰۱۸، جالب‌توجه است. این اثر با فضای کمدی پرنشاط خود در نقطه‌ای کاملاً متضاد با فیلم «ناپدید‌شده» قرار می‌گیرد!

در فیلم «ناپدید‌شده»، داستان‌گویی در دنیایی پرتنش و آزاردهنده در جریان است و این ویژگی از همان ابتدای فیلم، مؤلفه‌های این تریلر پر‌هیجان را به‌دقت به یکدیگر نزدیک می‌کند تا فضایی ترسناک و پراسترس بسازد: دربارۀ کارکنان عجیب‌و‌غریب پارک محل اردوگاه، جزئیاتی کم‌اهمیت آشکار می‌شود؛ برای پرس‌و‌جو از میراندا و اریک، که همسایه‌هایی مهربان و دلسوز به نظر می‌رسند، از نیروهای ویژه استفاده می‌شود؛ حتی دربارۀ کلانتر بیکر، که از قضا به الکل اعتیاد دارد و در زندگی شخصی‌اش نیز با مشکلات فراوان دست به گریبان است، شک و تردید ایجاد شده و به او نیز مانند یکی از مظنونان نگریسته می‌شود.


درباره ژانرهای سینمایی، به‌خصوص تریلر، در فیلیمو شات بخوانید


واکنش‌های پل و وندی پس از گم‌شدن دخترشان تیلور، در ابتدا نشان‌دهندۀ ترس و وحشت آن‌هاست. سپس کم‌کم به مرحلۀ استیصال می‌رسند و در نهایت به مرز جنون کشیده می‌شوند.  در این مرحله، به نظر می‌رسد که فاسینلی دوباره تم فیلم را تغییر می‌دهد و سبکی از کمدی سیاه را جایگزین تریلر پیشین خود می‌نماید. اگر مخاطب تا آخرین صحنۀ فیلم را دنبال کند، با جمع‌بندی نهایی فیلم و مشخص‌شدن مظنون اصلی، احتمالاً تلفیقی از گیج‌شدن، ناباوری یا حتی لذت‌‌بردن از پایان‌بندی فیلم را تجربه خواهد کرد. زیرا گرۀ نهایی داستان تمام ماجرا را به شیوه‌ای جدید سر‌و‌سامان می‌دهد و کل فیلم را دچار تحول جدی می‌نماید.

نمایی از فیلم ناپدیدشده

آنچه برای فاسینلی اهمیت دارد، جلب‌توجه مخاطب است. در عین حال، نحوۀ واکنش او به شیوۀ روایت و مضمون داستان فیلم «ناپدیدشده» چندان برای او اهمیت ندارد. هیش و جین به‌خوبی با پریشانی و رفتار دیوانه‌وار خود به شرایط دامن می‌زنند، تا آنجا که نگرانی شدید آن‌ها در خصوص اتفاق رخ‌داده برای فرزندشان، باعث می‌شود که همه را به‌شکلی جنون‌آمیز در مضان اتهام قرار دهند. این رویه، با ظرافت هرچه تمام‌تر بر وخامت اوضاع می‌افزاید؛ اما در نقطۀ مقابل، پاتریک، به عنوان مرد نمایندۀ قانون، فاقد رفتار اطمینان‌بخشی است که از او انتظار می‌رود. او که از مشکلاتی در زندگی شخصی خود رنج می‌برد، روحی در‌هم‌شکسته دارد و قادر نیست این زوج دردمند و مضطرب را برای پذیرش فاجعه‌ای که پیش‌بینی می‌کند، آماده ‌کند.


توماس جین و آن هیش در تریلر فیلم مهیج و معمایی «ناپدیدشده»


در پایان فیلم «ناپدیدشده»، فاسینلی به شیوه‌ای بسیار متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی از ماجرا گره‌گشایی می‌کند؛ او به‌شکلی بی‌رحمانه تمام کلیشه‌های رایج در فیلم‌هایی را که سوژۀ آن‌ها بچه‌ای گم‌شده است، در هم می‌شکند. با این پایان‌بندی خاص، مخاطبان گیج می‌شوند و احساس می‌کنند انتهای فیلم به‌نوعی مصنوعی و ساختگی به پایان می‌رسد یا لذت می‌برند که کارگردان برای تماشای فیلم به آن‌ها هدیه داده است و مورد لطف او قرار گرفته‌اند! یا شاید ترکیبی از این دو احتمال صحیح باشد! پس تماشای فیلم را تا آخرین سکانس از دست ندهید و از غافل‌گیری‌هایی که کارگردان در آن گنجانده است، لذت ببرید.


منبع: Hollywood Reporter

شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.