نقد و بررسی انیمیشن «تور جهانی ترول ها»

کمپانی یونیورسال قسمت قبلی این فیلم را در سال ۲۰۱۶ ساخت و حال در ادامه، قسمت دوم آن، بیش از آنکه به دنبال خلاقیت‌های جدید برود، موفقیت در گیشه را در‌نظر داشته است؛ حتی در این راستا، از تأثیر موسیقی جذاب و جلوه‌های ظریف بصری به‌خوبی بهره گرفته است. داستان فیلم بسیار آشنا به‌نظر می‌رسد و بیننده احساس می‌کند که قبلاً در این مکان بوده و این داستان را شنیده است. ماجرا دربارۀ ساکنان صلح‌دوست و مهربان جنگل است که عاشق جشن و موسیقی هستند و حالا باید از آداب‌و‌رسوم سرزمین خود دفاع کنند و این سرآغاز اتفاقاتی رنگارنگ و پرهیجان است. برای بررسی انیمیشن «تور جهانی ترول ها» با فیلیمو شات همراه باشید.


این عروسک‌های کوچک با موهای وزوزی رنگارنگ را اولین‌بار فردی دانمارکی به نام توماس دم، در دهۀ ۱۹۶۰ ساخت که به‌سرعت به محبوبیت چشمگیری دست یافتند‌. در سال ۲۰۱۶، کمپانی دریم‌ورکس با خرید حق انحصاری استفاده از این عروسک‌ها، فیلم «ترول» را ساخت که با صداپیشگی آنا کندریک و جاستین تیمبرلیک در نقش‌های اصلی، به فروشی معادل ۳۴۷ میلیون دلار دست یافت؛ اما احتمالاً نمی‌توان برای قسمت دوم این فیلم اقبالی درزمینه شکستن رکورد فروش نسخۀ پیشین آن متصور شد. کمپانی یونیورسال در تصمیمی بی‌سابقه، از عواید فروش نسخۀ سه‌بعدی فیلم چشم پوشید؛ این کمپانی با تغییر به شیوۀ پرداخت برای هربار دیدن فیلم، زمان اکران آن را به تاریخ ازپیش‌تعیین‌شده‌اش برگرداند و هزینۀ آن را در ایالات‌متحده ۱۹.۹۹ دلار تعیین کرد.

در قسمت قبل، ملکه پاپی جوان (با هنرمندی کندریک)، دوستان و خانواده‌اش را از دست برگن‌های بدجنسی که می‌خواستند آن‌ها را بخورند نجات داد. حالا او در انیمیشن «تور جهانی ترول ها» با شادمانی بر ترول حکومت می‌کند و از کمک و حمایت دوستان وفادارش، برنچ (با صداپیشگی تیمبرلیک) و بیگی (با صدای جیمز کوردن) بهره‌مند است. حالا ترول‌ها در امنیت و آزادی می‌توانند هرچقدر دوست دارند آواز بخوانند، برقصند و جشن بگیرند و پادشاهی ملکه پاپی را که تاج‌وتخت را از پدرش پادشاه پاپی (با صدای کارگردان اثر، والت دورن) به ارث برده است به رسمیت بشناسند. اما ملکه پاپی نمی‌داند که پدرش رازی مخوف را از او مخفی کرده است؛ رازی که با دعوتِ ملکه بارب (با هنرمندی ریچل بلوم) آشکار خواهد شد. ملکه بارب از پاپی دعوت می‌کند در جشن موسیقی‌ای که در سرزمین زیر صخره برگزار می‌شود، شرکت کند. حالا پادشاه پاپی با اکراه توضیح می‌دهد که قبیلۀ آن‌ها یکی از شش قبیلۀ اصلی ترول‌هاست که هرکدام موسیقی مخصوص خود را دارند؛ اما ملکه بارب با بدجنسی درصدد آن است که همۀ قبایل ترول را به پذیرش موسیقی راک، به‌عنوان تنها موسیقی قابل‌قبول و قانونی ترول‌ها وادار کند. پاپی جوان نمی‌تواند بپذیرد که ممکن است ترولی به این بدجنسی وجود داشته باشد؛ اما برای بررسی بیشتر، سفری با بالن ترتیب می‌دهد تا با همراهی دوستان وفادارش، برنچ و بیگی، از دیگر قبایل ترول دیدن کند و میزان خطری را بسنجد که ملکه بارب مسبب آن است.‌ در این سفر، او متوجه می‌شود که در سایر دهکده‌ها، موسیقی کلاسیک، تکنو، کانتری و فانک نواخته می‌شود. به‌طور طبیعی، با توجه به تم فیلم، این سفر هیجان‌انگیز با آهنگ‌های مختلف و رقص و آواز فراوان جذاب‌تر شده است؛ اما این بخش موسیقایی فیلم کمکی به پیشبرد داستان نمی‌کند و فقط برای افزایش جذابیت و زرق‌و‌برق انیمیشن «تور جهانی ترول ها» در آن گنجانده شده است. در داستان اولیه، ترول‌ها در مواجهه با برگن‌ها، که می‌خواستند همۀ آن‌ها را ببلعند، در معرض خطر نابودی بودند؛ اما در این قسمت، سطح خطر بسیار کاهش یافته و مبارزه تنها بر سر رسوم و موسیقی سنتی ترول‌هاست.

انیمیشن تور جهانی ترول ها

حضور دوبارۀ جاناتان ایبل و گلن برگر در مقام نویسندۀ فیلم‌نامه به افزایش اعتبار فیلم کمکی شایان کرده است؛ اما در نهایت، آن‌ها نیز با همکاری نویسندگان همکار در پروژه (مایا فوربز، والاس ولودارسکی و الیزابت تیپت)، با افزایش سرعت روایت داستان و انباشتن صحنه‌ها از جزئیات فراوان، فقط اتفاقاتی مشابه را، یکی پس از دیگری، در دهکده‌های گوناگون تکرار کرده‌اند. تنها نکتۀ مثبت این بخش را می‌توان شنیدن ترانه‌های محبوب و صدای خوانندگان دوست‌داشتنی، چون کلی کلارکسون ستارۀ موسیقی کانتری، آزی آزبورن خوانندۀ هوی‌متال، جرج کلینتون خوانندۀ مطرح موسیقی فانک و مری جی بلایژ دانست. والت دورن، کارگردان فیلم، دستیار کارگردان قسمت قبلی نیز بود؛ او به شکلی تحسین‌برانگیز این ستارگان پرتعداد موسیقی را در میان مناظر چشم‌نواز و اتفاقات موسیقایی گوناگون فیلم جای می‌دهد. نکتۀ دیگر آنکه در میان صحنه‌های رنگارنگ و نورپردازی درخشان آن‌ها، بسیاری از شخصیت‌های داستان فقط برای همان اپیزود خلق شده‌اند و اصالت چندانی در داستان ندارند.

انیمیشن «تور جهانی ترول ها» با عنوان اصلی «Trolls World Tour» مملو از مطالب آموزنده دربارۀ احترام به تنوع سلایق، تحمل عقاید مخالف، محبت و مهربانی با دیگران است که در جای خود بسیار با‌ارزش‌اند؛ اما این مطالب چنان بی‌وقفه در فیلم تکرار می‌شوند که از تأثیرگذاری آن‌ها کاسته شده است. از این رو، شاید اگر در آینده قرار بر ساخت اثری بلند با داستان ترول‌ها باشد، بهتر است مقداری روحیات منفی نیز به آن‌ها اضافه شود و کمی کمتر خود را خیر مطلق بپندارند!


منبع: Hollywood Reporter

شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.