سریال هل استروم روی ایدهای دست گذاشته که طی دو دهه اخیر در تلویزیون حسابی جواب داده است: فانتزی تاریک و رفتن به سراغ پدیدههای ماورایی مانند شیاطین، جادوگران، خونآشامها و...
بچه رزمری یکی از مهمترین فیلمهای تاریخ سینما و دستاوردی بزرگ در ژانر وحشت به حساب میآید و پایان تکاندهنده آن تا مدتها هر تماشاگری را گرفتار میکند؛ مادری که پی میبرد تمام مدت فرزندش را از شیطان آبستن بوده. با اینکه بعدا در رمانی ادامه داستان بچه رزمری به رشته تحریر درآمد، اما احتمالا همیشه این سوال برای خیلی از مخاطبان فیلم مطرح بوده که در ادامه چه میشود؟ آیا فرزند شیطان همان مسیری را ادامه میدهد که از او انتظار دارند و مهر مادری در تسخیر نیروی شر به پرورش اهریمن منجر میشود؟
مشابه چنین ایدهای را میتوانید در سریال جدید هل استروم (با عنوان اصلی Helstorm) دنبال کنید؛ سریالی که در هولو بر اساس داستانها و شخصیتهایی از کامیکهای مارول ساخته شده، گرچه ارتباطی به جهان سینمایی مارول و دیگر فیلمها و سریالهای ابرقهرمانی این استودیو ندارد.
در ادامه، با فیلیمو شات همراه باشید برای نقد و بررسی سریال هل استروم محصول ۲۰۲۰.
قصه درباره یک خواهر و برادر با قدرتهای ماورایی شرورانه است. آنها در حال حاضر زندگیهای مجزایی دارند و از قدرتهای خود در راه مبارزه با شر استفاده میکنند. اما گذشته آنها را رها نکرده. پدر آنها یک اهریمن قدرتمند بوده و مادرشان بعد از تسخیر شدن توسط یک موجود شرور، دست به جنایت زده و در حال حاضر در یک آسایشگاه روانی تحت نظر قرار دارد. پیدا شدن ردپایی از یک موجود اهریمنی، گذشته را دوباره بیدار میکند و آنها را در کنار هم قرار میدهد.
دو شخصیت اصلی داستان یعنی دیمون و ساتانا ریشه در کامیکهای مارول دارند. در دهه هفتاد میلادی این دو کاراکتر در داستانهایی حضور پیدا کردند که به ابرقهرمانهایی با جنبههای فانتزی بیشتر مربوط میشد. در گذر زمان نسخههای مختلفی از این شخصیتها را شاهد بودهایم گرچه هیچ وقت به قهرمانهای اصلی داستانها تبدیل نشدند. حال در سیاست جدید مارول استودیو برای پرداختن به شخصیتها و قصههای فرعی و مجزا از جهان سینمایی مارول، ساتانا و دیمون هل استورم برای یک سریال انتخاب شدهاند و البته که داستان سریال در مقایسه با کامیکها تغییرات زیادی داشته است.
سریال هل استروم روی ایدهای دست گذاشته که طی دو دهه اخیر در تلویزیون حسابی جواب داده است: فانتزی تاریک. یکی از الگوهای رایج در سریالهای پرمخاطب آمریکایی که عموما هم مخاطب نوجوان را نشانه میگیرند، دست گذاشتن رو فانتزی تاریک و رفتن به سراغ پدیدههای ماورایی است؛ شیاطین، جادوگران، خونآشامها و... . سوپرنچرال، لوسیفر، گریم، پریچر و خدایان آمریکایی تنها چند نمونه از سریالهای موفقی هستند که به سراغ فانتزی تاریک رفتهاند و در عین به کار بردن عناصر شاخص ژانر وحشت، فانتزی و ماجراجویی از حس طنز نیز غافل نشدهاند. احتمالا مهمترین غایب در هل استروم همین حس طنز در برخورد با کلیشههای ژانر است.
یک تئوری جذاب: داستان های ابرقهرمانی ضد اسطوره هستند
هل استروم دنیای داستانیاش را زیادی جدی میگیرد و سعی میکند به تمام فرمولها و قواعد ژانر پایبند بماند اما چیز جدیدی برای اضافه کردن به آنها ندارد. به همین دلیل بینندگانی که نمونههای مشابه و قدیمیتر از چنین سریالهایی را دیده باشند، کمتر با هلاستروم ارتباط برقرار میکنند و در عوض بینندگان ناآشنا به ژانر، از سریال استقبال بهتری به عمل آوردهاند.
کاملترین مرجع برای شناخت انواع ژانر سینمایی
نکته دیگری که به سریال لطمه زده، شخصیتهای اصلی سریال است؛ چه در پرداخت و در انتخاب بازیگرها، هل استروم بهسختی میتواند همدلی بیننده را جذب کند و همین باعث میشود که مخاطب در ابتدای کار درگیر و همراه کاراکترهای اصلی نباشد. نکتهای که انتظار میرفت پل زبیسوسکی پدیدآورده سریال، که سابقه کار در پروژههایی چون گمشدگان را داشته، بهتر از پس آن بر بیاید.
سریال جنبههای مثبت و قابل توجهی هم دارد؛ مثلا با وجود بودجه کم و پروداکشن جمع و جور، از اجرا و جلوههای ویژه چشمگیری برخوردار است یا در لحظاتی به خوبی برای خلق موقعیتهای هراس فضاسازی میکند. در مجموع برای علاقهمندان ژانر وحشت و فانتزی، تماشای هل استورم نمیتواند خیلی هم ناامیدکننده باشد، مخصوصا اگر به قصد سرگرمی پای تماشای سریال بنشینید.
۴۱ فیلم برتر ژانر وحشت | ترسناکترین فیلمهای قرن ۲۱
سریال فانتزی و ترسناک هل استروم در ده اپیزود ۴۵ دقیقهای و با نقشآفرینی بازیگرانی چون تام آستین، سیدنی لمون، الیزابت مارول، رابرت ویزدم، آریانا گوئرا و… هماکنون بر روی فیلیمو قابل تماشاست.